ZEEBRUGGE – De LNG-terminal in Zeebrugge voerde recent de eerste laadbeurten uit van de Coral EnergICE. Het pas gebouwde ijsbreker/LNG-schip komt voortaan regelmatig aanmeren om kleinschalige LNG-ladingen naar havens in Scandinavië te brengen. LNG staat voor liquid natural gas (vloeibaar natuurlijk gas).
De Coral EnergICE is ontworpen om in alle weersomstandigheden in de vriestemperaturen van de Baltische Zee te varen. Het schip heeft een laadvermogen van 18 000 m³ en brengt heel het jaar door kleine LNG-ladingen naar noordelijke havens in Zweden en Finland. Dankzij zijn gunstig emissieprofiel blijft de vraag naar LNG als alternatieve brandstof voor schepen en vrachtwagens voor langeafstandsvervoer stijgen. Door over te schakelen op LNG, stoten schepen zo goed als geen zwaveloxides (SOx) en fijn stof uit en verminderen ze hun CO2-uitstoot tot 25% en hun NOx-emissies met meer dan 80%. LNG wordt ook in toenemende mate gebruikt om industriële vestigingen die niet op een gasnet zijn aangesloten te bevoorraden met een schonere energiebron.
Vandaag zijn er in Europa ongeveer 100 schepen die op LNG varen. Dat aantal zal naar verwachting nog verdubbelen tegen 2020, wanneer wereldwijd voor de scheepvaart strengere normen voor zwaveluitstoot in werking treden. Om de markt voor kleinschalig LNG te ondersteunen, wordt volop nieuwe infrastructuur ontwikkeld.
Aantrekkende markt
Fluxys Belgium is een drijvende kracht in het ondersteunen van de aantrekkende markt voor kleinschalig LNG. Zo kunnen LNG-tankwagens sinds 2010 LNG komen laden op de LNG-terminal in Zeebrugge. Voorts kunnen sinds 2010 kleine LNG-schepen komen laden op de terminal en bovendien is de tweede steiger speciaal ontworpen om ook LNG-bunkerschepen te ontvangen. Bunkerschepen bevoorraden LNG-aangedreven schepen of kleinschalige LNG-opslagsites. Moederbedrijf Fluxys is partner in een bunkerschip met Zeebrugge als thuishaven en sinds kort verleent Fluxys ook LNG-bunkerdiensten in de haven van Antwerpen.