Brittaniadok_CLdN Brittaniadok_CLdN

Haven Zeebrugge plukt nu al de vruchten van zijn Brexit-strategie

ZEEBRUGGE - Het havenbestuur van Zeebrugge laat weten tot op heden weinig of geen hinder te ondervinden van het inreisverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk. Bij de terminals en de rederijen laat een stijging van de aanvragen wat betreft vracht van en naar UK zich wel voelen. Dit is een gevolg van het businessmodel dat de haven van Zeebrugge hanteert, waarbij het accent wordt gelegd op onbegeleide vracht, vracht zonder chauffeur dus.

Terwijl aan de andere kant van het Kanaal veel trafiek tot stilstand is gekomen, werkt Zeebrugge naarstig verder. De haven van Zeebrugge heeft een jarenlange expertise in de behandeling van onbegeleide vracht en mag zich op dat vlak zelfs een marktleider  noemen in Europa. 97 procent van alle roll-on/roll-off trafiek in Zeebrugge verloopt onbegeleid, zo laat het havenbestuur weten. Daarbij laat de chauffeur zijn vracht achter op de kade voor verscheping.

Wat de trafiek richting het VK betreft, ligt het percentage op 93 procent. Slechts een klein deel van de trafiek tussen Zeebrugge en het Britse schiereiland wordt begeleid verscheept. Dat zorgt in de gegeven omstandigheden en in het kader van de Brexit voor een heel grote toegevoegde waarde. Keerzijde van de medaille is dat Zeebrugge geen alternatief biedt voor de begeleide transporten die via de Kanaaltunnel (Calais-Dover) verlopen.

Extra capaciteit

Het havenbestuur meldt nog de specifieke UK-terminals in Zeebrugge voorlopig nog een vlotte afhandeling van de trafieken kan waarborgen. Alle beschikbare ruimte qua onbegeleide vracht is voorlopig echter volgeboekt. Indien mogelijk zal er extra capaciteit gecreëerd worden. Steeds volgens het havenbestuur bestaat de eerste prioriteit er nu in de haven te vrijwaren van congestie. Of met andere woorden: alle aandacht gaat voorlopig naar een vlot verkeer en een vlotte goederenbehandeling voor schepen richting VK.