coens

Havens Zeebrugge en Antwerpen lijken klaar voor de grote sprong

ZEEBRUGGE – De havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen hebben opdracht gegeven aan Deloitte en Laga tot een complementariteitsonderzoek waarin een samenwerking voor beide havens wordt geobjectiveerd. Dat werd maandag bekend gemaakt in een persbericht. De Vlaamse regering stuurt al jaren aan op meer samenwerking.  

Sinds begin dit jaar worden er constructieve gesprekken gevoerd tussen de havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen in het kader van een mogelijke samenwerking. Deze hebben recent geleid tot het gezamenlijk opstarten van een economisch complementariteits- en robuustheidsonderzoek. Dit onderzoek, dat zal worden uitgevoerd door Deloitte en Laga, dient er toe om de lopende vormen van samenwerking te evalueren en de mogelijke meerwaarde rond alle mogelijke vormen van samenwerking voor beide havens te objectiveren. “Een samenwerking is maar aan de orde als beide havens hier versterkt uitkomen”, heet het officieel. “De complementariteit en synergievoordelen tussen beide havens vormen hierbij het uitgangspunt. Het complementariteitsonderzoek zal naar schatting worden afgerond in het eerste kwartaal van 2019. Er zal pas na afloop van het onderzoek opnieuw gecommuniceerd worden zodat het onderzoek discreet en sereen kan verlopen.”

Complementaire troeven

Als tweede grootste haven van Europa, is de Haven van Antwerpen een belangrijke levensader voor de Belgische economie: meer dan 300 lijndiensten naar meer dan 800 bestemmingen zorgen voor wereldwijde connectiviteit. De haven van Antwerpen behandelt jaarlijks zo’n 223 miljoen ton internationale maritieme lading en huisvest de grootste geïntegreerde (petro)chemische cluster in Europa. Het Havenbedrijf zorgt, direct en indirect, voor een totaal van rond de 143.000 jobs en voor een toegevoegde waarde van bijna 19 miljard euro. Havenbedrijf Antwerpen is een NV van publiek recht, met de stad Antwerpen als enige aandeelhouder. Het stelt ruim 1.500 medewerkers te werk. Havenschepen Marc Van Peel is de voorzitter van de raad van bestuur en Jacques Vandermeiren is CEO en voorzitter van het directiecomité, dat de dagelijkse leiding verzorgt.

Zeebrugge, de zeehaven van Brugge onder leiding van Joachim Coens, is in de wereld een voorname roll-on/roll-off- en diepzeecontainerhaven met een jaarlijkse totale goederenoverslag van bijna 40 miljoen ton. Het is het aanbod van zowel intra-Europese als intercontinentale diensten dat van Zeebrugge een belangrijke toegangspoort maakt tot de Europese markten. Zeebrugge focust zich ook op de overslag van conventionele ladingen, vloeibaar aardgas, cruises en niet in het minst op de behandeling van nieuwe wagens en ‘high & heavy’-ladingen. Met jaarlijks 2,8 miljoen eenheden behoort de kusthaven tot de top van autohavens in de wereld. De kusthaven ontwikkelt zich ook als een voedingscluster. Als niet-industriële haven of ‘clean port’ is Zeebrugge de ideale locatie om bederfelijke voedingsladingen over te slaan. Verder biedt Zeebrugge dagelijks  meer dan 20 intra-Europese diensten naar bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, de Baltische regio, Rusland en Zuid-Europa. Door dit uitgebreide aanbod van vrachtdiensten, intercontinentale containerdiensten, een binnenvaart-, spoor-en wegennetwerk is Zeebrugge de locatie bij uitstek voor het inplanten van Europese distributiecentra.

Er kan maar weinig twijfel over bestaan dat beide havens elkaar complementair veel te bieden hebben.