DEME De beurskoers van het Zwijndrechtse bagger- en groene energiebedrijf DEME is in een halfjaar met zestig procent gestegen. — © rr

Het grootste contract ooit én een beurskoers die met 60% stijgt in een halfjaar: “Dit is een van de succesvolste bedrijven van België”

De beurskoers van het Zwijndrechtse bagger- en groene energiebedrijf DEME is in een halfjaar met zestig procent gestegen. Deze week heeft het bedrijf alweer twee gigantische contracten binnengehaald voor de aanleg van stroomkabels voor windmolenparken, én sinds kort heeft DEME ook een schip dat op batterijen kan varen.

De allerbeste spaarboekjes brengen 3 procent rente per jaar op. Maar wie precies een halfjaar geleden aandelen van DEME heeft gekocht, heeft vandaag een meerwaarde van zestig procent. En dan hebben we het nettodividend van 1,47 euro per aandeel er nog niet bijgerekend. De resultaten van 2023 spreken dan ook boekdelen: de nettowinst steeg met 44 procent en de omzet ging 24 procent hoger en bereikte een recordhoogte.

Deze week kreeg het succesverhaal nog een sierlijke staart. DEME heeft zijn grootste contract ooit binnengehaald voor de aanleg van stroomkabels voor windmolenparken. Het gaat hier concreet om de aanleg van kabels voor twee windmolenparken in de Nederlandse Noordzee. DEME gaat honderden miljoenen euro verdienen aan het ingenieurswerk en de installatie van stroomkabels, die de energie van de windmolenparken aan land brengen. Sinds vorig jaar bouwt DEME ook mee aan de eerste windmolenparken in onder meer Frankrijk en de Verenigde Staten.

Het feit dat DEME een Belgisch bedrijf is, speelt volgens Paul D’Hoore, de hoofdredacteur van het blad Beurssucces, een belangrijke rol in de glorierijke resultaten. “DEME en zijn concurrent Jan De Nul uit Aalst zijn meer dan twintig jaar geleden begonnen met de aanleg van windmolenparken op zee, omdat hier weinig plaats is om windmolens op land te bouwen”, zegt Paul D’Hoore. “Als je in België op het vasteland een windmolen neerpoot, is er altijd wel iemand die last heeft van slagschaduw in zijn tuin. Mede daarom is DEME een pionier in de aanleg van windmolenparken op zee. Grote landen, zoals Frankrijk en de Verenigde Staten, hebben altijd vastgehouden aan windmolens aan land, omdat die goedkoper zijn en omdat er toch voldoende plaats was om die te zetten. Maar nu beginnen die landen ook al goed vol te staan met windmolens, en groeit bovendien het besef dat de wind op zee veel krachtiger is, en dus meer energie kan opwekken dan aan land. Frankrijk en de Verenigde Staten willen nu dus ook windmolenparken op zee bouwen, en doen daarvoor een beroep op Belgische bedrijven, zoals DEME, omdat zij de expertise hebben.”

Hun orderboekje zit zo vol, dat DEME zelfs zonder nieuwe opdrachten nog minstens twee jaar werk heeft

Paul D’Hoore, Hoofdredacteur ‘Beurssucces’

Aandeel nog kopen of niet?

Is het voor iemand die vandaag nog geen aandelen heeft van DEME, nog interessant om er aan te kopen? “Wacht nog even, want de grootste stijging van de beurskoers is nu wellicht achter de rug”, zegt Paul D’Hoore. “Maar als de koers weer met zo’n twintig euro daalt, kan je de aandelen wel aan een gunstige prijs kopen. DEME zal ook in de komende jaren nog heel succesvol blijven. Hun orderboekje zit zo vol, dat DEME zelfs zonder nieuwe opdrachten nog minstens twee jaar werk heeft. Dit is zonder twijfel een van de succesvolste bedrijven van België.”

Dit zijn drie opvallende projecten waar DEME op dit moment mee bezig is:

De Viking Neptun — © rr

Viking Neptun: een schip dat op batterijen vaart

DEME heeft de Viking Neptun, een schip dat 145 meter lang is, gekocht van de Noorse rederij Eidesvik. In 2023 heeft DEME dit schip ingezet om kabels te installeren voor Doggerbank, het grootste windmolenpark ter wereld. Dat park ligt op meer dan honderd kilometer voor de kust van Yorkshire in Engeland.

De Viking Neptun heeft een groot batterijpark van 1,7 megawattuur aan boord. Daardoor kan het schip zowel op diesel als op batterijen varen. Dat levert volgens DEME een aanzienlijke brandstofbesparing van 10 tot 15 procent op. De Viking Neptun stoot dus minder CO2 uit dan klassieke schepen.

DEME heeft het schip uitgerust met een nieuw systeem om kabels voor windmolens op zee te installeren, en zal er ook een sleuvengraver aan toevoegen. Dat is een machine om diepe sleuven in de grond te maken, waarin de kabels kunnen worden gelegd.

Zo zal het Prinses-Elisabeth-eiland in de Belgische Noordzee er uit zien. — © rr

Prinses Elisabeth: het eerste energie-eiland ter wereld

DEME werkt mee aan het ontwerp van het Prinses Elisabeth-eiland in België. Dat is het eerste kunstmatige energie-eiland ter wereld, dat op 45 kilometer van de Belgische kust wordt gebouwd. Het zal een belangrijke schakel vormen in het toekomstige Europese energienetwerk in de Noordzee. De belangrijkste bouwwerken gaan van start in 2024 en zullen tot 2026 duren.

Op het eiland zullen kabels van andere windmolenparken op zee in de buurt toekomen. Ook interconnectoren voor energietransport van en naar Denemarken en Engeland zullen op het eiland worden aangesloten. Elia, de beheerder van het Belgische transmissienet, zegt dat het hiermee een belangrijke stap zet in de uitbouw van een Europees elektriciteitsnet op zee.

Een impressie van de toekomstige auto- en treintunnel die DEME tussen Denemarken en Duitsland onder water zal installeren. DEME gaat hier 89 tunnelelementen voor maken. — © rr

Bouw van de langste spoortunnel ter wereld

DEME gaat er met de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel, die onder water zal liggen, mee voor zorgen dat een autorit tussen de Deense en de Duitse kust tegen midden 2029 zal worden ingekort tot tien minuten. Nu moeten auto’s nog een omweg van 160 kilometer door het Deense Jutland volgen om in Duitsland te geraken. Er komt ook een ondergrondse treinverbinding. De verwachting is dat dagelijks ongeveer tienduizend auto’s en vierduizend treinpassagiers de tunnel zullen gebruiken.

De Fehmarnbelt heeft twee belangrijke knelpunten: het steekt een stuk open zee over en het ligt in de Baltische Zee. Normaal gezien steken zogenaamde ‘afgezonken’ tunnels rivieren over en liggen ze op het land. Niets van dat alles bij Fehmarn dus, en daarom hebben de Denen en de Duitsers de expertise van DEME erbij gehaald. DEME gaat 89 tunnelelementen installeren, waarvan er 79 een lengte van maar liefst 217 meter hebben.