ZEEBRUGGE – De Haven van Zeebrugge heeft een erg goed jaar 2018 achter de rug. Het goederentrafiek klom naar 40,1 miljoen ton, of 8 procent meer dan het jaar voordien maar toch nog een stuk onder het record van bijna 50 miljoen ton. Ook de roro (roll on roll off) zat in de lift met 16 miljoen ton, wat volgens Joachim Coens een historisch record is. Als ‘autohaven’ behoudt Zeebrugge haar status van wereldspeler met 2,8 miljoen auto’s.
Het ongetwijfeld belangrijkste thema betrof de Brexit. De Haven van Zeebrugge is erg afhankelijk van het handelsverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk. Zeebrugge noemt zichzelf dan ook een UK Port. Zoals iedereen, loopt ook Joachim Coens rond met vraagtekens over de toekomst. “Vandaag lijkt het allemaal op chaos”, aldus Coens. “Persoonlijk verwacht ik in deze fase een no deal en aan Britse kant dus uitstel van wat er moet gebeuren. Maar we zijn op alle scenario’s voorbereid. Zo doen we er alles aan om de formaliteiten inzake goederenverkeer zoveel mogelijk te laten verlopen via digitale weg, zodat bedrijven zo weinig mogelijk tijd verliezen als ze de Europese buitengrens naderen. Ook interessant voor de bedrijven: we proberen het vervoer zonder chauffeur (onbegeleide vracht) aan te moedigen, kwestie van bottlenecks te vermijden. We merken dat de bedrijven zich meer en meer bewust worden van het probleem Brexit. Wij willen ze daarbij maximaal helpen. In het vooruitzicht van wat komen gaat, investeren we om en bij de 1 miljoen euro. Wij proberen zoveel mogelijk te sensibiliseren, maar passen ook onze infrastructuur aan en organiseren dus zoals gemeld ook concrete acties op het terrein.”
Over de door de Vlaamse overheid beloofde nieuwe sluis, kon Coens weinig concreet melden. De voorbereidingen voor het aanbestedingsdossier worden nu pas opgestart. De lang verwachte en noodzakelijke sluis zal vermoedelijk pas diep in de jaren twintig het daglicht zien. De LNG-terminal tenslotte krijgt er een vijfde opslagtank bij. Coens zei veel te verwachten van LNG-ladingen uit Rusland. Maar insiders temperen dat enthousiasme omdat Rusland nog lang niet klaar zou met de logistieke oplossingen om het gas te vervoeren tot in onze contreien.