C:DCIM100GOPROGOPR3995.GPR C:DCIM100GOPROGOPR3995.GPR

Kapsalon Ton sur Ton wint publieksprijs Designregio Kortrijk

KORTRIJK - Op 17 september werden in Depart Kortrijk de 12 winnaars van de Commerce Design Kortrijk Award bekend gemaakt. Deze 12 handelszaken werkten voor het interieur en/of de architectuur van hun zaak samen met een ontwerper en zijn het bewijs dat dit niet alleen een positieve invloed heeft op de zaak zelf, maar ook op de hele buurt en zelfs stad en streek. Kapperszaak Ton sur Ton gaat nu met de fel begeerde publieksprijs lopen. 

De 12 handelszaken hadden vanaf dan een maand de tijd om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen om kans te maken op de allermooiste prijs, die van het publiek. De handelaars hebben de voorbije maand alles uit de kast gehaald om hun nominatie te verspreiden onder het grote publiek en hun klanten warm te maken om voor hen te stemmen om zo de Public Choice Award in handen te krijgen. 3.634 individuele personen brachten hun stem uit op één van de 12 geselecteerde zaken.
De winnaar van de Public Choice Award is kapperszaak Ton sur Ton van Nico Desmet. Vorig jaar verhuisde Ton sur Ton naar de Vlaskaai in Kortrijk. Ze namen interieurontwerper Simon De Backere uit Ieper onder de arm en voor de grafiek Niels Verdoncq van Plusgrand uit Doornik. Het resultaat is een prachtig stijlvol art deco geïnspireerd interieur. Dit werd gerealiseerd binnen het grensoverschrijdende DESIGN IN SHOPS project. In dit project krijgen handelaars een toelage als ze voor het interieur en/of de architectuur van hun zaak samenwerken met een ontwerper.

Meerwaarde via interactie

Volgens Arne Vandendriessche, Kortrijks schepen van Economie, stemde één vierde voor Ton sur Ton. Dan ben je de verdiende winnaar. "Het concept is heel innovatief voor een kapsalon en een voorbeeld voor andere ondernemers en handelaars", aldus Vandendriessche. "Ton sur Ton toont aan dat mikken op beleving loont. De kapperstafel met opklapbare spiegels die centraal staat in de zaak, maakt van een kapsalon een ‘klapsalon’. Zo stimuleren ze onderlinge gesprekken tussen de klanten en bieden ze hen net dat tikkeltje meer.”

Op een eervolle tweede plaats vinden we Zorggroep H. Hart met Buda Kitchen | ALTA takeaway in samenwerking met Stay Studio en op de derde plaats Xandres in samenwerking met Maister.

“Commerce Design” is een award-programma dat werd ontwikkeld in Montréal, een van de partnersteden van de stad Kortrijk in het UNESCO-netwerk. Het moedigt de samenwerking tussen handelaars in stadscentra en professionele designers aan. Het programma wordt uitgevoerd door Designregio Kortrijk en gefinancierd door de stad Kortrijk en Interreg France-Wallonie-Vlaanderen