Keypoint

Keypoint krijgt kapitaal van Baloise voor hulp aan syndici

OOSTENDE – Jonathan Goderis en Thijs Corneillie, de bezieler achter de West-Vlaamse start-up Keypoint (2018), kregen uitgerekend op 14 februari een mooi Valentijnsgeschenk. Baloise Insurance maakte bekend dat het ruim 800.000 euro investeert in  de innovatieve start-up. Samen wordt gebouwd aan een nieuwe digitale assistent die de job van syndici eenvoudiger maakt door alle partijen voor het beheer en onderhoud van een appartementsgebouw samen te brengen. De software van Keypoint zorgt voor een meer efficiënte verwerking van gegevens. Verzekeringsmakelaar Callant nam van bij de start al een participatie van een kwart in de aandelen van het beloftevolle en vanuit Oostende opererende Keypoint. 

Keypoint noemt zichzelf graag een softwarebouwer én een dienstenverlener. Vandaag telt het team vijf medewerkers. De stichters blijven tekenen voor de meerderheid. Door de instap en de financiële inbreng van Baloise, komt ruim een kwart (28 procent) van het bedrijf in handen van de verzekeringsgroep. Callant blijft zijn aandeel (25 procent) ook behouden.       

De deal met Baloise toont aan welk verborgen potentieel in Keypoint zit. Door onder meer het avond- en weekendwerk, veel administratie, de technische bijstand en een steeds complexere wetgeving dreigt de job van syndicus een knelpuntberoep te worden. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van een betrouwbare klusjesdienst, de aangifte van schadedossiers of juridisch advies. Vereenvoudiging bij het invullen van de job is dus geen overbodige luxe. Keypoint brengt uitgerekend die digitale tools aan die nuttig en nodig zijn, en vooral veel tijd besparen. 

Nieuwe digitale markten

De participatie in Keypoint past in de strategie van Baloise Insurance om een ecosysteem uit te bouwen van innovatieve partners en start-ups. Het wil zo meer dan een verzekeraar zijn en ook kunnen inspelen op nieuwe noden van klanten. Baloise Insurance ondersteunt en versterkt er bovendien zijn distributiemodel mee van onafhankelijke makelaars in nieuwe digitale markten. “Als verzekeraar zien we onze rol ruimer dan enkel schade vergoeden”, aldus Noël Pauwens, gedelegeerd bestuurder van Baloise. “Wij willen syndici ondersteunen in hun complexe takenpakket en appartementsbewoners ontzorgen door problemen zoals dringende herstellingen efficiënt op te lossen en door aan preventie te doen, bijvoorbeeld voor waterschade. Voor de makelaar willen we de werkstroom bij schade vergemakkelijken door het beheer ervan te integreren in het digitale platform van Keypoint. Bovendien kunnen zij nu een totaaloplossing aanbieden aan syndici en aan de vereniging van mede-eigenaars (VME), die veel ruimer is dan een pure verzekeringsoplossing.”

Ontzorgen is de boodschap

De start-up Keypoint ontwikkelde een nieuw platform om het werk van ongeveer 5.300 professionele en 40.000 niet-professionele syndici eenvoudiger te maken. Het platform brengt alle betrokken partijen en expertises samen om de syndicus, maar ook de appartementseigenaars en -bewoners te ontzorgen. Via de digitale assistent kan de syndicus bijvoorbeeld eenvoudig een betrouwbare klusjesman vinden bij een defect in het gebouw, maar ook een schade-aangifte doen door snel enkele foto’s en info te uploaden. Keypoint zorgt ervoor dat de aangifte bij de juiste makelaar terechtkomt en verzekert de opvolging van het dossier. Eigenaars of bewoners van een appartement krijgen op hun beurt de kans om digitaal de voortgang van hun vraag of dossier te volgen. Keypoint is niet aan zijn proefstuk toe. Het organiseert en automatiseert sinds vorig jaar al herstellingen en onderhoud aan gebouwen. Zo beheren ze een kwalitatief herstelnetwerk over heel België en daar blijven ze ook in de toekomst nog op inzetten.

Nieuwe toepassingen

Keypoint en Baloise Insurance zullen de komende maanden ook investeren in toepassingen voor Internet of things en artificiële intelligentie, zoals het koppelen van sensoren op de waterteller om waterlekken snel te detecteren. Ondanks de participatie van Baloise Insurance zal Keypoint ook blijven samenwerken met andere verzekeraars. De oplossingen, diensten en producten blijven voor iedereen toegankelijk.