KORTRIJK – Kinepolis, het beursgenoteerde concern van Kortrijkzaan Joost Bert, realiseerde in de eerste jaarhelft van 2018 38,5% meer omzet met 45,1% meer bezoekers. De integratie van de in december 2017 overgenomen Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas verloopt volgens plan en droeg in belangrijke mate bij tot de resultaten van de Groep.
In Europa resulteerde de verdere implementatie van de bedrijfsstrategie en productinnovatie in een verdere toename van de verkoop en EBITDA per bezoeker. Kinepolis erkent ook dat de Europese bioscopen te lijden hadden onder het aanhoudend warme weer en het WK voetbal in juni. Die beide factoren samen leidden logischerwijs tot een verminderd aantal bezoekers. Maar de globale cijfers leden er dus niet onder.
Het aantal bezoekers steeg zelfs met 45,1% tot 17,1 miljoen, dankzij de expansie in Canada. De totale opbrengsten stegen met 38,5% tot 221,8 miljoen euro, waarbij de opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks zelfs toenamen met 46,2%. De courante EBITDA steeg met 18,0%, tot 51,9 miljoen euro. De netto courante winst steeg met 13,6% tot 18,7 miljoen euro.
Dat alles met dank aan Canada en extra muros CEO Eddy Duquenne was de eerste om daar ook op te wijzen: “Over onze acquisitie in Canada ben ik zeer enthousiast”, aldus Duquenne. “De integratie verloopt volgens plan. Zo werd in het afgelopen semester een nieuwe organisatiestructuur geïntroduceerd, gericht op de implementatie van onze bedrijfsstrategie, en zorgde de verdere uitrol van recliner zetels in diverse complexen, samen met de opening van twee nieuwe complexen, voor een groei van het marktaandeel en het financieel resultaat in Canada. Landmark Cinemas Canada vertegenwoordigt nu 27,1% van de totale opbrengsten en komt daarmee op de tweede plaats na België, verantwoordelijk voor 32,5% van de opbrengsten.”