Knokke Lippenslaan 21 verticale tuin 21_0

Knokse middenstanders houden goed stand

KNOKKE - Knokke heeft een balans opgemaakt van de retail in de stad. Al zal niemand ontkennen dat het moeilijk gaat, toch is er zelfs in coronatijden zeer weinig leegstand in de gouden handelsdriehoek (Lippenslaan-Dumortierlaan-Kustlaan). Maar ook in de Graaf d’Ursellaan (2 op 36) zijn er praktisch geen lege handelspanden. In de Kustlaan (12 op 215) en Dumortierlaan (2 op 104) staan er zelfs véél minder panden leeg dan het jaar voordien. In de Lippenslaan en Zoutelaan (27 op 325) zijn het er iets meer dan vorig jaar, onder meer door het faillissement van FNG, maar een groot aantal handelszaken is reeds opnieuw verhuurd vanaf april 2021. Er komen trouwens ook wekelijks nieuwe handelszaken bij. Toch een uitzonderlijke situatie en een bewijs dat de gemeente ook in deze tijden een bijzondere aantrekkingskracht blijft hebben op ondernemers.

De cijfers zijn afkomstig van de dagelijkse nieuwsbrief die de stad uitstuurt. Knokke-Heist heeft de voorbije zomer, na de eerste lockdown, enorm geïnvesteerd om het herstel te bespoedigen. Om de unieke mix van mode- en interieurwinkels, kunstgalerijen, restaurants, cafés en concept stores te behouden, werden diverse maatregelen genomen.

De waardebon voor inwoners en tweedeverblijvers is wellicht het meest bekende voorbeeld. Maar er werd ook financiële ademruimte geboden aan ondernemers door bepaalde taksen en belastingen te laten vallen. Er komt bovendien ook nog eens een aanmoedigingspremie voor innovatieve nieuwe vestigingen. Ook de innovatiepremie is in volle ontwikkeling. Het gemeentebestuur biedt elke ondernemer ook professionele coaching aan op het vlak van digitale innovatie, beleving of financiën waardoor ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Ook de leegstandtaks zorgt er ongetwijfeld mee voor weinig handelszaken leegstaan. Deze taks is al in voege sinds 1 januari 2020 en spoort de pandeigenaars aan om hun leegstaande winkels zo snel mogelijk weer in te vullen.

Shoppingparadijs

Met het relanceplan heeft Knokke-Heist ongeziene inspanningen geleverd om zijn reputatie als shoppingparadijs alle eer aan te doen. Zo kan men sinds de zomer vorig jaar gratis gebruik maken van de shoppingshuttle en werden er shoppingplannetjes gemaakt. Maar ook een doordacht parkeerbeleid, nette straten en attractieve pleinen, gerichte publiciteitscampagnes en het actief betrekken van de handel en horeca bij het beleid zorgen ervoor dat heel wat zaken ook tijdens deze crisis goed hun boterham kunnen verdienen en relatief goed blijven floreren in onze gemeente. Met de campagne Een Zee van Liefde, een hartstocht door Knokke-Heist, krijgt shoppen in de badplaats er bovendien nog een culturele dimensie bij.