Markant Mathilde Groepsfoto 18

Koningin Mathilde steekt ondernemende dames hart onder de riem

KORTRIJK - Markant, de organisatie van en voor ondernemende vrouwen, organiseerde deze week een inspiratieronde rond duurzaamheid ‘There is no planet B’. Koningin Mathilde ging aan tafel met 22 zakenvrouwen van over heel Vlaanderen, waaronder ook een delegatie uit West-Vlaanderen. De lunch is na enkele edities een succesvolle netwerktraditie geworden waaraan telkens andere vrouwen deelnemen. Het thema van deze editie was ‘sustainability’ of het duurzaam ondernemen binnen de bedrijven, rekening houdend met de 3 P's (people, planet en profit).

Volgens Lieve Droogmans, algemeen voorzitter van Markant, is koningin Mathilde erg begaan met duurzame ontwikkeling en hecht ze enorm belang aan het engagement van de private sector voor de uitvoering van de doelstellingen rond duurzaamheid. "Met het thema van deze lunch wilden wij het belang van duurzaamheid binnen ondernemingen in de kijker zetten, en dit door praktijkgetuigenissen van vrouwelijke professionals uit zowel grote multinationals als KMO’s", aldus Lieve Droogmans. "Na de praktijkgetuigenissen vonden de inspiratierondes plaats, waarbij er dieper werd ingegaan op de materie. Het was een zeer succesvolle uitwisseling van ervaringen.”

De West-Vlaamse onderneemesters die deelnamen aan de lunch waren Marjola Maes (finaliste laatste Womed Award), Delphine Hanssens (finaliste West-Vlaanderen belofte) en Lien Vansteenkiste van Architechten groep III uit Brugge. De koningin nam deel aan de gesprekken en schoof telkens na 20 minuten door naar een volgende tafel.

Markant vzw is een netwerk dat 25.000 vrouwelijke leden telt. Via het professionele netwerk Artemis wordt gefocust op 'vrouwen en ondernemen'.