Lab9 Store Oostende

Lab9 blijft dromen van double digit groei

KORTRIJK - De Kortrijkse Lab9 Group kijkt met voldoening terug op 2021, wat een goed jaar was met een EBITDA van 3,6 miljoen euro, de opening van vier nieuwe winkels (Oostende, Namen, Antwerpen en Hasselt), een omzet van 77 miljoen euro en een totale groei van zo’n 26%. Zo versterkt Lab9 zijn positie als een van de grootste Apple-spelers in ons land. Het bedrijf wil in 2022 een gelijkaardige groei realiseren en mikt ook dit en volgend jaar op de opening van een handvol nieuwe winkels. 

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, ziet een duidelijke trend in wat de voorbije twee jaar gebeurde. "Ondanks de wereldwijde logistieke problemen zijn we er alsnog in geslaagd om bedrijven, maar ook particulieren en onderwijsinstellingen, te ondersteunen", zegt hij. "Tijdens de afgelopen twee jaar zijn veel sectoren tot het besef gekomen dat ze achter stonden op digitaal vlak. Zij konden een beroep doen op onze specialisten die voor hen klaar stonden met advies. Bovendien konden ze via onze webshop en onze winkels de producten bestellen die ze nodig hadden om hun digitalisatieproces te optimaliseren. Met behulp van een kwaliteitsvolle dienstverlening proberen we onze klanten altijd zoveel mogelijk te ontzorgen, en dat heeft geloond.’

Blijven groeien

Lab9 wil zijn groei dit jaar uiteraard verderzetten. Het bedrijf wil de komende twee jaar uitbreiden met nieuwe stores. De extra winkels moeten zorgen voor de verdere geografische spreiding binnen België. Daarnaast zal Lab9 de education-markt verder blijven ontwikkelen en ook de focus leggen op de enterprise-markt in België. Beide markten staan hoog op het prioriteitenlijstje voor 2022.

"In 2021 hebben we met een groei van 117,5% - van 5,7 miljoen euro naar 12,4 miljoen euro omzet - al grote stappen vooruit gezet binnen de onderwijsmarkt", aldus nog de CEO. "De verkoop van Apple-producten groeide het sterkst binnen deze markt. Zo hebben we vorig jaar 16.000 iPads en 3.350 Macs verkocht aan onderwijsinstellingen. Ook dit jaar willen we in deze sector blijven doorgroeien. Ons doel is om bij te dragen aan de digisprong in Vlaanderen en Wallonië."

Bedrijf met twee dochters

Lab9 Pro heeft 29 jaar ervaring als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) met focus op de creatieve markt – waarbij het bedrijven en scholen helpt met hun digitale transformatie, met Apple-producten en/of Adobe-software. Daarbij worden ook opleidingen aangeboden, om meer te halen uit Apple-producten en Adobe software. Lab9 Pro met locaties in Kortrijk, Deurne en Hasselt werd opgericht in 1993 als Online Grafics, en boekte in 2021 een omzet van 39 miljoen euro met 66 medewerkers (eind 2021).

Daarnaast is er dochter Lab9 Stores dat werd opgericht in 2007. Lab9 Stores is een Apple Premium Reseller en heeft winkels in Aalst, Brugge, Brussel, Deurne, Hasselt, Ieper, Kortrijk, Luik, Namen, Oostende en Roeselare. Deze entiteit boekte in 2021 een omzet van 38 miljoen euro met een 60-tal medewerkers (eind 2021).