Vermeersch Louis

Lowie Vermeersch spreekt zich uit over mobiliteit en Europese autoproductie

KORTRIJK - De West-Vlaming Lowie Vermeersch staat bekend als de man achter het befaamde Milanese designbedrijf Granstudio, waar nieuwe modellen van auto's worden ontworpen. Hij is ook betrokken bij de werking van Hangar K. Op de dag van de lente gaf hij in Kortrijk een lezing over werk en mobiliteit, en dat in het kader van de Vlaamse innovatiebeurs  op FTI. Met het oog van de kenner geeft hij zijn visie op de thematiek. 

In het weekblad Trends liet Vermeersch al de grote contouren optekenen van zijn visie. Vermeersch weet als geen ander dat een nieuwe auto ontwikkelen jaren werk en voorbereiding vergen.

"De modellen die nu op de weg rijden, zij de ideeën van vijf jaar terug", aldus Vermeersch in Trends. "Maar auto's worden gebouwd en ontworpen binnen de krijtlijnen van een heel dik boek met regels die constructeurs verplichten de wagens ook veilig te maken. Het draait om mensenlevens. Dankzij de nieuwe technologie zijn er meer mogelijkheden om op en intelligente manier de veiligheid te bevorderen."

Het gele gevaar?

De expert in hem denkt niet dat de Chinese automerken de Europese markt zullen overspoelen. "De Chinezen hebben een serieuze technologische voorsprong, dat klopt. Die voorsprong zullen we niet zomaar kunnen bijbenen. Het is trouwens  niet zo dat Europa geen goede elektrische auto's of batterijen kan maken. Het draait eerder om productieschaal: dat is hét sleutelelement om de kostprijs omlaag te halen. China en bij uitbreiding Azië heeft nu eenmaal een grotere markt."

Vermeersch zegt wel te geloven dat voertuigen meer contextafhankelijk moeten worden. "Europa is heel andere gebouwd dan China", zegt hij. "De indeling van onze steden dateert van voor de komst van de auto. Als we bij de bouw van nieuwe wagens focussen op modellen die beter passen in onze steden, hebben we een voordeel dat Chinese concurrenten niet kunnen bieden. Ik zie veel Europese merken die goed bezig zijn en initiatieven nemen of ontwerpkeuzes maken die Chinezen nooit zullen volgen."

Inzake mobiliteit pleit Vermeersch tot slot voor een mix, en niet lager en alleen voor koning auto.