Vermeersch Louis

Lowie Vermeersch ziet Chinese autofabrikanten grote voorsprong nemen

KORTRIJK - Volgens de internationaal vermaarde West-Vlaamse autodesigner Lowie Vermeersch nemen de Chinezen op vlak van elektrische auto’s volop voorsprong. "De Chinese elektrische auto’s die we nu ontwerpen, hebben standaard een actieradius van 1.000 kilometer, wat we in Europa nog niet zien’, zei de uit Kortrijk afkomstige Vermeersch recent in Trends Talk.

Lowie Vermeersch heeft als ontwerper een reputatie om u tegen te zeggen. Dat heeft hij vooral te danken aan zijn competentie, wat in 2007 leidde naar het CEO-schap bij de wereldbefaamde Italiaanse ontwerpstudio Pininfarina. In Turijn, de vaste stek van Pininfarina, was Vermeersch ooit begonnen als stagiair. In 2010 zette hij een nieuwe stap voorwaarts met de oprichting van GranStudio, zijn eigen bedrijf gespecialiseerd in ontwerp en design van auto’s, maar ook in het bestuderen van de bredere mobiliteitsvraagstukken.

Het gele gevaar

In een gesprek met Trends Talk maakt Lowie Vermeersch een stand van zaken op over de elektrische wagens. “Het is een feit dat de Chinese autobouwers veel verder staan dan de Europese”, aldus Vermeersch. “In Europa kunnen we maar dromen van e-auto’s met een bereik van 1.000 kilometer. In China is dat standaard. Dit hebben de Chinezen te danken aan hun technologische superioriteit wat leidt naar krachtiger batterijen, maar ook aan de kwaliteit van hun productie en last but not least aan hun eigen financiële slagkracht wat meer en diepgaander onderzoek mogelijk maakt.”

Lowie Vermeersch nam in de lente van 2022 met GranStudio het Kortrijkse softwarebedrijf Magicor (gevestigd in Hangar K) over. Via die overname ziet hij een toegevoegde waarde voor de autobouw, omdat met name het digitale (virtual reality) en het fysische (de fysieke beleving) helemaal op elkaar afgestemd raken.