LUC GLORIEUX 23

Luc Glorieux (Busworld) krijgt ‘Durver en doener’- trofee van Unizo Roeselare

ROESELARE - Elk jaar overhandigt Unizo Roeselare den 'durver en doener'-trofee aan een opvallende figuur - steevast een ondernemer - die aan de criteria beantwoordt. Luc Glorieux, stichter van Busworld (de grootste vakbeurs in zijn soort wereldwijd), mocht de trofee 2023 in ontvangst nemen. 

De raad van bestuur van UNIZO Roeselare schenkt de trofee ‘Durver en doener 2023’ aan Luc Glorieux. De trofee wordt elk jaar uitgereikt aan iemand die een voorbeeld en bron van inspiratie is voor ondernemers binnen en buiten Roeselare. Hij komt hiermee in het rijtje van de vorige winnaars: Rik De Nolf (Roularta Media Group), Donald Muylle (Dovy), Patrick Lefevere (Deceuninck Quick-Step), Michel Soubry (Soubry), Conny Vandendriessche (Accent Jobs – House of HR) en Patrick Maselis (Maselis).

"Luc Glorieux is niet alleen een pionier in zijn vakgebied, maar ook een ware durver en doener die tegen de stroom in durft te gaan", zo liet Unizo verstaan. "Zijn vermogen om een internationaal platform te creëren dat de busindustrie verbindt en inspireert, verdient erkenning en waardering."

Pionier van een andere soort

Luc Glorieux (°1942) is de stichter van Busworld, het bedrijf welke het levenslicht zag in 1971, en zich focust op de organisatie van bus- en autocar beurzen. Het idee om gespecialiseerde beurzen te organiseren voor de busindustrie, ontstond toen hij werkte als secretaris generaal bij het BAAV (de beroepsvereniging van Vlaamse autocar- en autobusbedrijven).
Niettegenstaande toen niemand geloofde in het idee, startte hij met een kleine beurs, georganiseerd vanuit zijn kantoor in de Noordstraat in Roeselare welke uitgroeide tot dé referentiebeurs wereldwijd. In een tijd waarin het internet nog in de kinderschoenen stond, wist Luc Glorieux met ongeëvenaarde moed en daadkracht producenten wereldwijd te overtuigen om deel te nemen aan zijn visionaire vakbeurs voor autocars en bussen.
Luc Glorieux heeft de sector getransformeerd door zijn vermogen om exposanten uit alle hoeken van de wereld samen te brengen, waardoor zijn vakbeurzen de ultieme ontmoetingsplaats zijn geworden voor de nieuwste trends en innovaties op het gebied van autocars en bussen. Busworld international trekt bezoekers aan uit meer dan 140 landen, die speciaal voor deze unieke ervaring afreizen naar Europa, Azië en nu ook Amerika.
Ondertussen heeft hij zijn erfenis van durf en ondernemingszin doorgegeven aan zijn dochter, Mieke Glorieux, waarbij ze voortbouwt op de fundamenten die haar vader heeft gelegd.