oostende luchthaven egyptair

Luchthaven Oostende-Brugge wil cruciale rol spelen bij inklaren coronavaccins

OOSTENDE - Ostend Airport maakt zich klaar om een belangrijke rol te spelen in de distributie van vaccins tegen het coronavirus. De farmabedrijven en hun transportpartners bekijken momenteel welke luchthavens die taak aankunnen. Brussel en Luik hebben zich al uitdrukkelijk geprofileerd. "Maar ook de luchthaven van Oostende kan nu al gelijktijdig 9 Boeings 747 binnen de kortste keren lossen", aldus Marcel Buelens, CEO van de luchthaven. "De Vlaamse regering rekent ook op ons om de logistieke operatie mee toe een goed einde te brengen, en dus grote hoeveelheden coronavaccins te ontvangen en te verdelen."

“De grootste luchtvaartoperatie sinds de Tweede Wereldoorlog wordt momenteel voorbereid", stelt Marcel Buelens, CEO Luchthaven Oostende. “Het invliegen, opslaan en distribueren van miljoenen dosissen van het felbegeerde vaccin, aan alle distributiepunten op de aardbol. Oostende staat klaar met onder meer intercontinentale vluchten van Egypt Air en Qatar Airways Cargo. Farmaceutische bedrijven zoals Pfizer en Johnson&Johnson beschikken in de Benelux over productiefaciliteiten die vaccins aanmaken. De kans is reëel dat we een deel van deze vaccins vanuit Oostende naar de rest van de wereld exporteren, of vaccins die elders gefabriceerd worden ons land binnenbrengen.”

De voorbije maanden bleven cargovliegtuigen op Oostende vliegen met medische goederen zoals mondmaskers. Vaccins vergen een bijzondere aanpak, met onder meer een streng gecontroleerde temperatuur. “De temperatuur garanderen is op de luchthaven van Oostende perfect mogelijk," aldus Buelens. "We beschikken over 1.065 m² magazijnen waar we de temperatuur op de gewenste vrieskou kunnen houden. Om dit in perspectief te zetten: die duizend vierkante meter zijn ruim voldoende om alle vaccins die de Belgische bevolking nodig heeft op te slaan, mocht dat nodig zijn.”

Cargo in volume meer dan verdubbeld

De luchthaven van Oostende heeft het zoals alle andere luchthavens in ons land en de wereld niet makkelijk sinds de uitbraak van het coronavirus. Het aantal passagiers bedraagt nog 26% van het voorgaande jaar (januari tot en met oktober). Toch halen de bewegingen op de luchthaven nog altijd 78% van het voorbije jaar. Dat komt door een forse toename van de cargo, die in tonnage meer dan verdubbeld is (247%).

De nabijheid van de havens van Oostende en Zeebrugge en de uitstekende samenwerking met de luchthaven van Oostende is voor de Vlaamse overheid blijkbaar een goede reden om ook via West-Vlaanderen de logistieke operatie tot een goed einde te brengen. Met het ‘Cargo Village’-project (een forse uitbreiding van de cargocapaciteit die reeds eerder gepland werd en nu uitgerold wordt) wil de luchthaven van Oostende zich nadrukkelijker op de logistieke kaart van de wereld zetten en fungeren als economische motor die werkgelegenheid creëert voor de hele regio. De firma Versluys Logistics zou tegen de herfst van volgend jaar de eerste nieuwe infrastructuur op poten moeten zetten. In eerste instantie gaat Versluys 45.000 m² logistieke gebouwen op de luchthaven neerzetten. Die zullen volledig gebruikt worden voor cargo activiteiten

"De installaties nu dateren van 1968, hoogtijd dus voor vernieuwing, maar ook nu zijn we al voldoende gewapend", aldus nog Buelens.