Group Monument mag deel van de Parijse Notre Dame helpen restaureren
INGELMUNSTER - Group Monument, van de familie De Poorter, mag een deel van de Parijse Notre Dame helpen restaureren. De… Lees meer
KORTRIJK – Een straf staaltje out-of-the-box denken, is het zeker en vast. Het Kortrijkse marketingbureau Mex United wil zich in deze penibele arbeidsmarkt ook profileren als recruiter. Het doet dat met een total nieuw concept dat luistert naar de naam Kangoeroejobs. Kurt Ostyn en Cis Scherpereel (Mex United) willen met deze nieuwe vorm van rekrutering een antwoord moet bieden op de schaarste aan betaalbare en kwaliteitsvolle online marketeers. Een concept dat volgens hen ook in andere sectoren toepasbaar is.
Rekruteringsbedrijven staan met een lange lijst aan oningevulde marketing-vacatures. Als ze al een kandidaat vinden, kost dit gemakkelijk tot 10.000 euro aan het bedrijf in kwestie, zonder de garantie dat die nieuwe werknemer de juiste digitale competenties heeft. “Dankzij kangoeroe-rekrutering kan dit vermeden worden”, zeggen Kurt Ostyn en Cis Scherpereel.
Het probleem is niet nieuw. En het is duidelijk dat de traditionele rekruteringssector er geen antwoord op vindt. “Daarom gingen we zelf op zoek naar een oplossing: kangoeroejobs”, zeggen de bedrijfsleiders van Mex United. “Het concept is heel eenvoudig: we screenen een bedrijf op hun marketinguitdagingen, gaan op zoek naar een geschikte kandidaat en leiden hem/haar enkele maanden hier bij Mex United op. Omringd door ons team van experten krijgt zo’n nieuwe medewerker een perfecte opleiding op maat van het bedrijf waar hij/zij terecht komt en van de job die hij of zij zal uitvoeren. Een unieke start. We nemen de kersverse medewerker dus enkele maanden in onze Mex United-‘buidel’. Vandaar de naam kangoeroejobs. En hier eindigt het niet. We volgen de nieuwe online marketeer ook verder op en evalueren zijn of haar online marketingresultaten. We zijn dus een soort externe hulplijn of klankbord. Ook dat is uniek. Zo blijft iedereen gemotiveerd.”
Als de nood het hoogst is, is de redding nabij, zegt het spreekwoord. Volgens Cis Scherpereel hebben heel wat klanten nood aan digitalisering en online marketeers. “Vandaag kloppen ze hiervoor meestal aan bij reclamebureaus om dit voor hen te regelen”, aldus Scherpereel. “Maar die externe aanpak werkt niet. Het is zeer duur, én niet doeltreffend. Wij zijn ervan overtuigd dat online marketing in grote mate van binnenuit moet gebeuren. Je kan dat niet volledig uitbesteden. Steeds meer bedrijven beginnen dat ook in te zien. Maar ze hebben niemand in het bedrijf die hier voldoende tijd voor heeft of over de nodige competenties beschikt. Dat laatste lossen wij vandaag zoveel mogelijk op door één van hun medewerkers op te leiden. Maar ook dat volstaat niet. Al vlug leren onze klanten dat marketing een belangrijke en rendabele fulltime job is binnen het bedrijf.”
Dat inzicht is belangrijk, maar dan begint het pas: waar vind je de juiste persoon voor die (nieuwe) job? “Rekruteringsbedrijven staan met een lange lijst aan oningevulde marketing vacatures”, stelt Scherpereel vast. “Als ze een kandidaat vinden, dan kost dit gemakkelijk 10.000 euro aan een bedrijf, zonder de garantie dat die nieuwe werknemer de juiste digitale competenties heeft. Bovendien rijst binnen de organisatie snel een bijkomende vraag: wie heeft de kennis om die online marketeer te begeleiden en bij te sturen?”
Het frisse idee werd inmiddels al opgepikt. De primeur ging naar Hogeschool VIVES die als eerste intekende. “Vanzelfsprekend beperken we ons bij Mex United enkel tot marketingprofielen”, besluit Kurt Ostyn. “Maar ik ben ervan overtuigd dat dit concept ook voor andere sectoren een meerwaarde kan zijn.”
INGELMUNSTER - Group Monument, van de familie De Poorter, mag een deel van de Parijse Notre Dame helpen restaureren. De… Lees meer
KORTRIJK - Het stond in de sterren geschreven: de centrumstad die als eerste gratis parkeren zou aanbieden aan consumenten, zou… Lees meer
WEVELGEM - Enkele jaren nadat hij met succes het concept O'Learys lanceerde in Gent, doet Steven Malysse zijn huzarenstukje van… Lees meer
De ondernemingsrechtbank Gent (afdelingen Kortrijk, Oostende, Ieper, Veurne en Brugge) heeft het faillissement afgehandeld van 40 ondernemingen uit onze regio.… Lees meer
TORHOUT - Maandagavond laat viel de beslissing dat Hilde Crevits de opvolger wordt van Wouter Beke als minister van Welzijn.… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen