Matexpo Gregory

Matexpo vijf dagen lang ‘een stad in de stad’

Op de site van Kortrijk Xpo heeft Matexpo zopas de deuren geopend voor zijn 37e editie. De beurs heeft zijn roots in Harelbeke in 1946, en was toen een initiatief in het kader van de wederopbouw na WO II. Na de opening van de Kortrijkse Hallen (in 1967) verhuisde het hele circus naar Kortrijk. Vandaag is Matexpo met 13,5 hectare de grootste bouwbeurs van de Benelux en de de derde grootste van Europa (na München en Parijs). In Kortrijk hebben iets minder dan 400 exposanten hun tenten (in casu hun kranen en allerlei bouwmateriaal) opgeslagen wat zorgt voor een ‘stad in de stad’-effect. Op vijf dagen tijd worden 40.000 bezoekers verwacht.

Volgens Matexpo-voorzitter Johan Verhelst is de bouwsector aan een zekere hausse toe. Maar hij wijst ook op twee pijnpunten. “De overheden zouden er goed aan doen om ook in niet verkiezingstijden te blijven investeren in infrastructuur”, aldus Johan Verhelst. “Anderzijds zijn de bouwbedrijven het aan zichzelf verplicht om hun innovatie niveau op te krikken, want alleen innovatie zal leiden naar nieuwe en structurele groei.”

Vincent Van Quickenborne en Peter Vyncke (van het gelijknamige bedrijf uit Harelbeke) pikten op de openingszitting gretig in op de voorzetten van Johan Verhelst. Volgens Vincent Van Quickenborne, burgemeester van de stad Kortrijk, doet zijn stad er alvast alles aan om te blijven investeren in het publieke domein. Voor de komende jaren gaat het om een budget van om en bij de 500 miljoen euro, aldus Van Quickenborne. Peter Vyncke wees op het probleem van de krapte op de arbeidsmarkt, een euvel waar veel bedrijven mee kampen. “Dus moet er gedacht worden aan innovatieve oplossingen”, aldus Vyncke. “Flexijobs, zoals in de Horeca, kan misschien soelaas bieden. Maar ook robotica kan in de nabije toekomst allicht die krapte helpen opvangen.”

Matexpo heeft in zijn huidige constellatie vijftien aandeelhouders, allemaal topvertegenwoordigers van bouwbedrijven. Het gros van die vijftien aandeelhouders is afkomstig uit West-Vlaanderen. Het operationeel management is al twee edities in de kundige handen van Kortrijkzaan Gregory Olszewski. Volgens Olszewski is de beurs nu volledig op zijn piek en dus figuurlijk tegen de muren opgegroeid. Maar een verhuis uit Kortrijk -zoals Busworld deed- zit er niet meteen aan te komen. “Maar iedereen erkent dat het Ei van Kortrijk een oplossing zou kunnen betekenen voor het gebrek aan plaatsgebrek”, aldus Olszewski. “De stad heeft echter de sleutels niet in handen omdat Het Ei eigendom is van de Vlaamse overheid. Daar wordt gezegd dat de zaak bestudeerd wordt.”