Nieuws West-Vlaanderen Minister Van Peteghem licht zijn politiek toe omtrent bedrijfswagens, Voka heeft vragen

Minister Van Peteghem licht zijn politiek toe omtrent bedrijfswagens, Voka heeft vragen

Foto fvv

Minister Van Peteghem licht zijn politiek toe omtrent bedrijfswagens, Voka heeft vragen

KORTRIJK – Tijdens zijn Voka-stage (bij Volvo Gent) lichtte minister Vincent Van Peteghem zijn fiscaal beleid toe omtrent de bedrijfswagens van de nabije toekomst. Hoeft het gezegd: vergroening en zeg maar elektrificatie staan daarin centraal. De minister haalde daarvoor meerdere argumenten pro naar boven. Maar wat de minister niet zei, zegt Voka in naam van de bedrijven wel: er is geen nood of behoefte aan nog eens oplopende facturen.    

Vincent Van Peteghem haalde drie cruciale criteria aan die pleiten voor vergroening. Een duurzamer wagenpark zal een positief impact hebben op de verkoop, de CO2-uitstoot gaat drastisch naar beneden en – een politicus zou geen politicus zijn mocht niet denken aan zijn eigen portemonnee – het is positief voor het overheidsbudget. De minister verwees daarbij naar een studie van het Federaal Planbureau dat concludeert een groen wagenpark zorgt voor een toename van de netto-belastinginkomsten met ongeveer één miljard euro op jaarbasis. Fonkelende euro’s dus in de ogen van de federale overheid.

Hoe vanaf 2026 de omslag van het wagenpark moet gemaakt worden, daar hebben zelfs de autodealers dezer dagen het raden naar en daar geeft de overheid ook geen aanwijzingen toe. Laat staan dat er voldoende laadcapaciteit voorhanden is. Van Peteghem hield het bij Volvo Gent alleen bij deze verklaring: “Koolstofemissievrije bedrijfswagens moeten fiscaal aantrekkelijker gemaakt worden. Het is belangrijk dat de werkgevers en leasingmaatschappijen, maar ook werknemers, zich tijdig kunnen voorbereiden op die omslag. Daarom werd de beslissing tijdig genomen met verschillende tussenstappen om in 2026 het gewenste resultaat te behalen.” Einde citaat.

Vragen van Voka

Bij monde van Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen, formuleert de bedrijfswereld toch bedenkingen bij alle voorstellen die nu op tafel liggen als het om de fiscaliteit van bedrijfswagens gaat. Want zoveel is wel duidelijk: er hangt een stevig prijskaartje aan de omslag want elektrische wagens komen in een fors hogere prijscategorie terecht, en daar zit in de geven omstandigheden niet elk bedrijf op te wachten. Fiscale beloning voor groene wagens kan dan ook vanaf 2026 fiscale afstraffing betekenen voor alle wagens die niet groen zijn.

“We steunen de ingeslagen weg naar de vergroening van de bedrijfswagens”, zegt Mons. “Bedrijven werken ook volop mee aan de energietransitie, maar die transitie kost geld en tijd. De vergroening van de bedrijfswagens heeft een aanzienlijk budgettaire impact op bedrijven die bovenop de stijgende loonkosten (+21%) en energiekosten komt. Aandacht voor competitiviteit van bedrijven zal de komende maanden en jaren zeer belangrijk worden. Extra lastenverhogingen op ondernemingen in de aankomende begrotingsronde zijn dan ook uit den boze.”

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.