Koksijde Night of the Proms

Night of the Proms geeft een unieke ‘boost’ aan het lokale ondernemerschap in Koksijde

KOKSIJDE - De organisatie van de Night of the Proms (vrijdag aanstaande) in Koksijde brengt niet alleen veel volk op de been. Het geeft ook een enorme 'kick' aan het lokale ondernemerschap, aldus Marieke Nolf, ambtenaar verantwoordelijk voor de lokale economie. De cijfers tonen haar grote gelijk aan. 

Een grootschalig en bekend evenement zoals de Night of the Proms wordt zeer ruim gepromoot en brengt een groot aantal extra bezoekers naar Koksijde en onmiddellijke omgeving. "Dat zorgt ervoor dat een grote groep mensen kennismaakt met onze gemeente, er verblijft en spendeert, wat onze lokale ondernemingen ten goede komt", aldus Marieke Nolf. "Uit een bevraging bij vorige edities blijkt immers dat 60% van de bevraagden onze website visit Koksijde bezocht (o.a. overnachtingen, restaurants, andere activiteiten en to do’s zoals bijvoorbeeld musea). 85% van de bevraagden geeft ook aan terug te komen naar volgende edities in Koksijde. Van de mensen die op vakantie zijn in functie van de Night of the Proms blijft 75% langer  dan 2 dagen in Koksijde. Van de bevraagden die een overnachting zoeken in functie van het muziekevent, zoeken 75% deze accomodatie in Koksijde, de rest in de buurgemeenten. 65% van de bevraagden ging ook op restaurant voor ze naar de Proms afzakten. 50% van de bevraagden zei specifiek voor de Proms naar Koksijde te komen, een andere 15% is er ‘toevallig’ met vakantie en koopt toch tickets. 20% van de bevraagden nam ook deel aan andere activiteiten als ze voor de Proms naar Koksijde zijn gekomen: museumbezoek, LEGO, natuurwandelingen, shopping, Golf ter Hille, zwembad, het hoort er allemaal bij."

Bedrijven in de kijker

"Daarnaast trachten we onze lokale ondernemers zoveel mogelijk bij de organisatie te betrekken en lokale samenwerkingen te realiseren waar we kunnen", aldus nog Marieke Nolf. "Zo bieden we een VIP-arrangement (VIP-receptie, VIP-parking, VIP-concertkaarten) aan voor bedrijven wat hen tevens de mogelijkheid geeft om partner te worden als sponsor. Zo kunnen VIP-kaarten aangekocht worden als relatiegeschenk en krijgen de bedrijven commerciële zichtbaarheid tijdens de show, via sociale media, de gemeentelijke website, de summer edition website NOTP, grote digitale schermen tijdens de show en banners op de evenementenzone. We werken eveneens samen met lokale bedrijven voor de aankleding en catering op de site van de VIP en ook de crew en artiesten verblijven steevast in hotels in Koksijde. In de toekomst hopen we deze samenwerkingen nog uit te breiden om zo onze grote evenementen verder te verankeren en onze lokale economie te ondersteunen en te promoten."

foto: Visit Koksijde