Ocular-zaakvoerders Simon Denys – Sofie Mattheeuws – Nicolas Vanden Avenne

Ocular brengt digitaal alternatief voor beurzen of zakenreizen

ZWEVEZELE – Ocular uit Zwevezele lanceert een gloednieuw product: Xperify. Dat is een softwareplatform waarmee bedrijven hun eigen virtuele showroom kunnen bouwen. “Met Xperify kunnen ondernemingen vanop afstand een digitale beleving geven aan prospects of bezoekers, tijdsbesparend, veilig én interactief”, klinkt het bij het bedrijf uit Zwevezele dat geleid wordt door Nicolas Vanden Avenne. Nicolas Vanden Avenne is de zoon van ondernemer Bernard Vanden Avenne (ex-Spano) en de betreurde Tineke Teerlynck.

De virtuele showroom komt als geroepen, nu er meer remote gewerkt wordt en internationale zakenreizen on hold staan. “We speelden al even met het idee om het concept te ontwikkelen”, duidt Nicolas Vanden Avenne, CEO van Ocular. “We merkten ook vóór corona al dat bedrijven minder internationale businesstrips plannen, hun beursdeelnames verminderen en meer inzetten op een omnichannel aanpak. Door de coronacrisis is het ontwikkelingsproces in een stroomversnelling terechtgekomen.”, aldus Nicolas Vanden Avenne, CEO van Ocular.

Simpel gezegd is Xperify een online platform waarmee bedrijven hun showroom tot bij hun klanten kunnen brengen, en vice versa. “De voordelen liggen voor de hand: een digitaal bezoek is veilig, bezoekers sparen er tijd en kosten mee uit en als bedrijf kan je mensen van waar ook ter wereld ontvangen”, legt Vanden Avenne uit. “Voor alle duidelijkheid: het gloednieuwe concept van Ocular is geen vervanging van een fysieke showroom of van een beursstand. We zien het eerder als aanvulling. Zo’n virtuele rondleiding is ideaal als voorbereiding op een bezoek aan je bedrijf of als opfrissing tussen klantencontacten in real life.”

Interactieve totaalervaring

Het platform maakt veel meer mogelijk dan een 360 graden-tour in een bedrijf. “In Xperify is persoonlijk contact zeer belangrijk”, zegt Nicolas. “Klanten of prospects krijgen een link en en de salesmensen nemen hen daarna via video mee op sleeptouw. Samen verkennen ze één of meerdere 3D-ruimtes waarin foto’s, video’s, pdf’s, kaarten, enzovoort geïntegreerd zijn. Dat maakt van zo’n bezoek een interactieve totaalervaring, waarbij storytelling centraal staat. Dat zegt veel meer dan een gewone Powerpoint-presentatie.”

De online showroom is niet zomaar een leuke gimmick, want hij wordt ingebed bij bedrijven. Alle data kunnen verwerkt worden in uiteenlopende CRM-systemen. Ocular streefde ernaar om Xperify zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. “Bedrijven kunnen de software heel gemakkelijk zelf invullen”, besluit Vanden Avenne. “Het systeem is ook heel flexibel, want de look and feel kan afgestemd worden op je huisstijl en de content kan aangepast worden aan verschillende doelgroepen.”

www.xperify.me