Showpad 2020

Pieterjan Bouten (Showpad) hoopt in 2022 de kaap van de 100 miljoen dollar te ronden

BRUGGE - Uitstel maar geen afstel. In 2019 - toen corona nog science fiction was - liet Pieterjan Bouten de goegemeente weten dat hij hoopte in datzelfde jaar nog de kaap van de 100 miljoen dollar te bereiken. Maar toen kwam corona er aan gefietst vanuit China. Nu durft de Brugse 'wonderboy' opnieuw zijn zelfde ambitie uitspreken. Showpad helpt bedrijven via digitale weg om hun marketing-, communicatie- en salesinspanningen op een veel efficiëntere manier te beheren en uit te rollen.  

Pieterjan Bouten stelt dat zijn bedrijf een bijzondere eerste jaarhelft achter de rug heeft, en dat de vooruitzichten voor de tweede helft dezelfde kant opgaan. Dat zegt hij in de krant De Tijd. Net omwille van die sterke groei, wordt de voorgenomen kapitaalsverhoging momenteel op waakvlam gezet. Bijkomende cash is er niet nodig, vindt Bouten die denkt dat 2022 het jaar wordt waarin Showpad met 100 miljoen dollar aan omzet zal kunnen pronken.

Het softwarebedrijf heeft sinds zijn oprichting overal ter wereld zijn tapijt uitgerold (het Belgische kantoor bevindt zich in Gent) en kan bogen op referenties bij de allergrootste bedrijven en/of multinationals. Naar schatting duizend bedrijven doen beroep op de technologie van Showpad. In eigen regio is dat onder meer het geval voor grote jongens Unilin, LVD en TVH.

Showpad wist sinds zijn oprichting door de tandem Pieterjan Bouten-Louis Jonckheere, al 160 miljoen dollar (of 135 miljoen euro) aan kapitaal op te halen bij diverse, hoofdzakelijk Amerikaanse, fondsen. Dat kapitaal werd in de eerste plaats gebruikt om te groeien via overnames. Volgens Pieterjan Bouten wordt de waarde van zijn bedrijf door experts geschat op net geen 1 miljarddollar.