POM modale shift

POM West-Vlaanderen wil de modale shift van de bedrijven sneller zien gaan

BRUGGE - Voor het derde jaar op rij probeert de POM West-Vlaanderen bedrijven te overtuigen om gebruik te maken van andere transportmodi dan het vervoer via de weg. In 2023 wil het economische verlengstuk van de provincie de bedrijven een versnelling hoger zien schakelen. De resultaten in 2022 waren niet overweldigend te noemen: slechts 12 West-Vlaamse bedrijven gingen overstag en opteerden voor een vervoer langs het water of via het spoor in plaats van langs de weg.

Sinds 2020 brengt de POM West-Vlaanderen samen met Multimodaal.Vlaanderen alternatieve modi voor goederentransport bij onze West-Vlaamse bedrijven in kaart. Voor het derde jaar op rij werd deze samenwerking verder gezet. "We reiken de hand uit naar bedrijven om hun logistieke stromen duurzamer te maken", aldus de POM West-Vlaanderen.

In 2022 werden 63 bedrijven bezocht waarbij 40 goederenstromen werden bekeken in een concrete businesscase. Zo'n businesscase analyseert de huidige goederenstromen van het bedrijf en brengt haalbare multimodale alternatieven in kaart. 12 West-Vlaamse bedrijven waaronder Depla Recycling en Mulder Natural Foods maakten concreet de overstap van weg naar water of spoor. Dit was samen goed voor 742.275 vrachtwagenkilometers minder op Vlaamse wegen. Wat neerkomt op meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021. Op zich niet slecht, maar globaal beschouwd onvoldoende.

Ook in 2023 wil de POM bedrijven overtuigen om aan een hogere versnelling te schakelen van weg naar water of spoor. Dat blijkt nodig, want nieuwe duurzaamheidsverplichtingen komen er in sneltempo aan. "Via thematische workshops en gericht advies brengen we bedrijven samen en informeren we hen over de voordelen van een modal shift, zowel op financieel als ecologisch vlak", laat de POM nog weten in zijn nieuwsbrief.