Renson Dell

Renson vernieuwt IT-infrastructuur

WAREGEM – De evoluties in de IT-wereld zijn gigantisch, een gevolg van de steeds verder oprukkende digitalisering. Renson ziet daarbij nog een bijkomende uitdaging op zich afkomen door de internationalisering van zijn activiteiten. Daarom heeft de Waregemse groep een verregaande samenwerking opgezet met Dell.

Renson focust zoals bekend op een gezonde woonomgeving en outdoor-beleving. Het combineert hiervoor zonnewering en ventilatie. Onder de outdoor-activiteiten vallen terrasoverkappingen, tuin- en gevelelementen en carports. De ambitie is om de concepten wereldwijd in de markt te zetten. Dell Technologies wordt als partner onder de arm genomen om het bestaande digitaal platform volledig te vernieuwen. In eerste instantie gaat het om een nieuw ERP-systeem (Sunrise). Op dit fundament wordt Renson One uitgetekend, een digitale interface voor alle stakeholders. Tot slot moeten alle producten verbonden zijn met het internet. “De digitale infrastructuur om dat alles te beheren wordt steeds complexer”, zegt Koen Van Loo, CIO bij Renson Group.
Om deze uitdagingen aan te gaan werkt Renson samen met sterke digitale partners, waaronder Dell. Om die complexe infrastructuur te monitoren werd geïnvesteerd in displays
van Dell. Renson investeerde ook in videoconferencing gebaseerd op Skype en Dell technologie. Dit laat hen toe om vergaderingen efficiënter en betaalbaar te organiseren. Ook voor het deployen van computers moest Renson op zoek naar een andere manier. In plaats van elke pc voor de configuratie naar de IT-afdeling te sturen, ondersteunt Dell hen
daarin door de pc’s rechtstreeks vanuit Dell te laten leveren bij de (nieuwe) medewerker thuis. Hij moet dan even bellen naar IT en 15 minuten later kan hij op alle nodige systemen
inloggen. Idem voor server en storage in andere filialen. “Je kan niet zomaar eventjes op het vliegtuig stappen om een probleem in bijvoorbeeld Dallas te gaan verhelpen”, zegt Kurt Debersaques, IT operation manager bij Renson Group. Daarom heeft Dell ons bijgestaan om een stuk support op zich te nemen. Als er een breuk is aan een toestel of als er iets nodig is qua support, kunnen zij daar onmiddellijk met een Amerikaans team ter plaatse komen helpen.”

Het nieuwe werken

Binnen Renson heerst een innovatiecultuur. Het nieuwe werken binnen Renson houdt in dat er veel gewerkt wordt in teamverband. Voor de CAD-systemen van de R&D-mensen was dat
een probleem. Ze werkten aan vaste workstations. Renson is daarom overgestapt op Dell Precision systemen voor de CAD-designers. Deze Dell-toestellen zijn mobiel, heel performant waardoor men heel gemakkelijk in teams kan werken en zich flexibel kan opstellen. Er wordt samen vergaderd, en zowel intern als extern – bijvoorbeeld op werven – kunnen de mensen nu ook hun ontwerpen meenemen en bewerken. Renson profiteert van zowel de technologische voordelen van de state-of-the-art Dell toestellen als van de zakelijke voordelen. IT kent een enorme tijdswinst door de nieuwe manier van deployen en hoeft minder personeel te reserveren om de pc’s te onderhouden en uit te rollen. De business en innovatie gaan ook sneller door de performantere toestellen en servers en de mogelijkheid om in teams te werken. “De meerwaarde van Dell is dat zij ons in dit project van A tot Z hebben begeleid. Ik hecht veel waarde aan het persoonlijke contact met de account manager die altijd klaarstaat. Als we bellen is die onmiddellijk bereikbaar en steeds bereid om ons direct te helpen”, besluit Kurt Debersaques.