dignie nieuwe foto

Ruben Vandenborre en Anthony Van Biervliet scoren met hun Kerstfilm voor tweede jaar op rij een blockbuster op Netflix

WAREGEM - Noem het maar een blockbuster. Wereldwijd staat de film 'De familie Claus 2', een modern kerstverhaal met Jan Decleir in de hoofdrol, in de top tien van meest bekeken films wereldwijd op Netflix. Een huzarenstukje, getekend door de West-Vlaamse youngsters Ruben Vandenborre en Anthony Van Biervliet van het productiehuis Dingie.    

Waregemnaar Ruben Vandenborre, die al van jongs af aan gefascineerd is door film en toneel, leerde de knepen van het vak bij de Luca School of Arts nadat hij eerst nog toegepaste economie aan de KU Leuven had gevolgd. Kort nadat hij afstudeerde, richtte hij in 2018 met zijn kompaan Anthony Van Biervliet een eigen productiehuis op: Dingie. "We wilden films en TV-series maken die we graag zelf zouden zien", zegt het duo. "De basisstrategie luidt: films en TV-series maken voor een breed publiek en die de mogelijkheid hebben om de wereld rond te reizen. Samen met partner Dutch FilmWorks kijken we steeds hoe we onze producties het best in de markt kunnen zetten."

Fraai businessplan

Zo werd er ook op een kerstfilm gemikt die overal zou aanslaan. "We hadden het gevoel dat dit nog ontbrak in Vlaanderen", zeggen de jonge ondernemers-cineasten. "Het blijft steeds een periode waar veel films worden bekeken, en het thema Kerstmis blijft aanspreken. Jan Decleir leek ons de ideale man om gestalte te geven aan meneer Claus. De twee kerstfilms werden gemaakt met de investeringen van Dutch FilmWorks, de tax shelter maatregel van de Belgische overheid, Screen Flanders en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Wij haalde zelf de tax shelter fondsen op voor onze projecten. Onze partner onze partner Dutch FilmWorks zorgde er dan weer voor dat we binnen kwamen bij Netflix. Door de sluiting van de cinema’s eind vorig jaar leek de verhuis naar Netflix ons een logische keuze."

Succes na succes

De nieuwste prent - De familie Claus 2 - blijkt inmiddels nog succesrijker dan de eerste gelijknamige film vorig jaar, die ook al bijzondere kijkcijfers liet zien. "Onze eerste kerstfilm stond zes weken lang in de top 10 van meest bekeken films op Netflix wereldwijd", weet het duo achter de succesfilm. De tweede film staat reeds twee volle weken in de top tien in de Benelux en komt volgend jaar ook wereldwijd uit. de verwachtingen zijn groot."

Nuchtere kijk

Als nuchtere West-Vlaamse ondernemers, gaan Ruben Vandenborre en Anthony Van Biervliet niet zweven van hun succes. De boodschap is duidelijk: voetjes op de grond. "Onze films worden pas gemaakt wanneer de financiering volledig rond is, en dat was het geval", zeggen ze. "De verdere inkomsten hangen nu volledig af van het succes van de film." En wat de dromen in een nieuw jaar zijn? "Op 3 januari komt onze eerste serie ‘Hacked’ uit op Streamz en later op GoPlay", luidt het antwoord. "In 2022 filmen we ook twee nieuwe series: de film ’Neem Me Mee' in Italië en hopelijk ook een vervolg op De Familie Claus 1 & 2. Het is de bedoeling dat we dit tempo de komende jaren ook weten aan te houden."