Skyline Rise_Skyline

Skyline Communications wil genderongelijkheid in de technologiesector doorbreken

IZEGEM - De technologiesector is sinds jaar en dag een mannenwereld. Dat blijkt ook uit de cijfers van Europa die aantonen dat de ICT-sector slechts voor 17% uit vrouwelijke werkkrachten bestaat. Maar het West-Vlaamse en wereldwijd actieve technologiebedrijf Skyline Communications van de drie broers Vandenberghe wil de sector van dit eenzijdige beeld afhelpen met de hulp van ngo Rise. Een stichtend signaal op Internationale Vrouwendag.

 

Rise is een non-profitorganisatie die zich inzet voor genderdiversiteit in de technologiesector. Via mentorprogramma’s en netwerksessies ondersteunen ze vrouwen zodat ze zich beter thuis voelen in een sector die momenteel nog wordt gedomineerd door mannen. “Rise heeft al heel wat vooruitgang geboekt in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, en grote delen van Azië. Je merkt dan ook dat de big tech-bedrijven in die landen het aanzienlijk beter doen op vlak van genderdiversiteit", aldus Ben Vandenberghe, CEO van Skyline. "Ze willen nu ook vrouwen beter gaan vertegenwoordigen in Europa en daarvoor zijn wij een ideale partner. Als internationaal technologiebedrijf met medewerkers over de hele wereld, dragen wij een grote verantwoordelijkheid om actief mee te werken aan genderdiversiteit. De technologiesector hinkt achterop en dat heeft veel te maken met het beeld van de sector: door het tekort aan vrouwelijke rolmodellen, zijn vrouwen minder gemotiveerd om IT-opleidingen te volgen en dus ook om een job te zoeken in de sector.”

Op naar meer diversiteit

“Het is vooral zaak om dit eenzijdig mannelijk beeld aan te pakken”, vertelt Julie Desmet, talent acquisition partner bij Skyline. “Onze samenwerking met Rise is een stap in de goede richting, maar ook als bedrijf kunnen we hier actief aan meewerken. Een van onze recente initiatieven is onze nieuwe rekruteringscampagne waar we de focus vooral leggen op de diversiteit binnen onze organisatie. We hebben momenteel wereldwijd een vijftigtal vacatures openstaan en we zouden deze graag grotendeels door vrouwen ingevuld zien. Maar als je weet dat slechts 14% van onze huidige werknemers vrouwen zijn, dan is er natuurlijk wel nog wat werk aan de winkel."

Skyline is constant op zoek naar nieuwe manieren om verder te bouwen aan een inclusieve werkomgeving waar iedereen zich welkom voelt ongeacht hun gender, religie of ras. Dit doet het bedrijf onder meer door volop in te zetten op een gezonde work-lifebalance. Zo krijg je er de mogelijkheid om van thuis te werken, voorzien ze kinderopvang tijdens de vakantieperiodes, en geven ze hun Amerikaanse collega’s ook 3 maanden zwangerschapsverlof, wat daar helemaal geen gewoonte is.

info: https://skyline.be/jobs