Couturon 24

Spark en Altruïs slaan de handen in elkaar in de strijd tegen te veel digitale afleiding

KORTRIJK - Justin Couturon, oprichter van het Kortrijkse SPARK, richt zich naar de ondersteuning van HR-managers om meetbare wellbeing interventies te implementeren in de bedrijfscultuur. Zeg maar het counteren van digitale overkill. Om zijn doelstelling nog meer kracht bij te zetten, gaat hij nu samen in zee met expert Daan Annemans, en dat volgens het succesconcept 1+1=3.

“We merken op dat bedrijfssectoren met veel scherm- en zittijd sukkelen in het niet tijdig kunnen afwerken van taken”, zegt Couturon. “Vooral digitale afleiding en collegiale interrupties zijn de boosdoeners. Wetenschap toont duidelijk aan dat dit tot een sterke toename van stress en angstklachten leidt. Niet verwonderlijk ook dat mensen uitgeput geraken, focusverlies en herstel slurpt voortdurend energie van ons brein af. En die hebben we nét nodig om kwalitatief werk af te leveren. Onderzoek toont ook aan dat je 10 punten verliest op je IQ-score als je vaak afgeleid wordt. Daar zullen bedrijven wel van wakker geschud worden. Met  de technologische vooruitgang en de komst van AI, schatten we dat de huidige generatie maar liefst 7 jaar van hun leven zal verspillen aan digitale afleiding.”

SPARK heeft daarom van ‘evenwicht zoek’ zijn businessmodel gemaakt. “Wij willen teams helpen om met op maat workshops en science-based nieuwsbrieven tot andere inzichten te komen”, aldus Couturon.

De ideale match

SPARK werkt nu samen met de gedreven jonge ondernemer Daan Annemans. Hij heeft ruime invloeden met de paplepel meegekregen van zijn vader (gezondheidseconoom, geluksonderzoeker en auteur Lieven Annemans). Hij is digital wellbeing specialist met invloeden van digital design en filosofie.

“Wij merkte allebei op dat bijna elk bedrijf met dit thema worstelt en wilden een gepast aanbod in de markt zetten”, zeggen Couturon en Annemans. “Toevallig kwamen we in contact met elkaar en de klik was er meteen. We hebben goed gelachen met het maken van onze promovideo (LinkedIn).”