Devriendt Gilles definitief ????????????????????????????????????

Starter Gilles Devriendt (TransDirect) zet zijn expeditiebedrijf meteen op een sneltrein

KORTRIJK - Het Kortrijkse en in HangarK gevestigde start-up bedrijf TransDirect van twintiger Gilles Devriendt (22 j.) kan tevreden terugblikken op het maidenjaar. Tijdens zijn eerste jaar heeft het Kortrijkse expeditiebedrijf voor wegtransport een omzet van 400.000 euro gerealiseerd. Gestaag groeien is de ambitie. In 2022 beoogt TransDirect 1,5 miljoen euro omzet en 5.000 uitgevoerde transporten. Begin 2021 riep Gilles Devriendt TransDirect in het leven. Zijn doel: met een ietwat alternatieve aanpak een plaatsje veroveren in de sector van het wegtransport.

“We verzamelen charters - dat zijn chauffeurs die een eigen vrachtwagen bezitten - in een internationaal netwerk en verkopen die capaciteit aan onze klanten”, verklaart Gilles Devriendt. “De charters kunnen al dan niet gebruikmaken van een van de door TransDirect ter beschikking gestelde opleggers. Het voordeel van die werkwijze: de motivatie bij charters ligt hoger. Want ze fungeren als zelfstandige en worden eerlijk, correct en tijdig betaald. Bovendien genieten ze nog steeds de ‘luxe’ van een planningsafdeling die het werk in hun plaats regelt en die indien nodig hulp kan bieden bij eventuele problemen.”

Omzet verdrievoudigen

De aanpak van de jonge starter Gilles Devriendt wordt gesmaakt in de sector. “TransDirect heeft in zijn eerste bestaansjaar een omzet van 400.000 euro gerealiseerd”, vertelt de zaakvoerder. “In december piekte de omzet boven de 80.000 euro. De doelstelling voor volgend jaar is dan ook glashelder: 1,5 miljoen euro omzet en 5.000 uitgevoerde transporten.”
Terwijl het prille TransDirect zich stapsgewijs ontwikkelt, kampt de markt van het wegtransport met enorme capaciteitsproblemen. “Vooral door een tekort aan chauffeurs”, zegt Gilles Devriendt. “Ook andere problemen spelen de verladers en transporteurs parten. De enorme wachttijd bij constructeurs voor nieuwe vrachtwagens. De levermoeilijkheden door de coronacrisis van onderdelen voor vrachtwagens. De torenhoge dieselprijzen. De te lange wachttijden bij verladers. Het vaak geringe respect die chauffeurs ondervinden bij laad- en losplaatsen. En nog tal van andere problemen.”
Maar Devriendt blijft niet bij de pakken zitten. "Toch brengen deze problemen ook opportuniteiten met zich mee. De enorme capaciteitsproblemen zorgen ervoor dat de prijs van wegtransport (voor het eerst in jaren) relatief veel stijgt", zegt hij. "Prijsstijgingen van 10 tot 15% zijn hierbij zeker geen uitzondering. De tariefaanpassingen waren dan ook broodnodig, om de hogere kosten te dragen, maar ook om ademruimte te geven aan de transportbedrijven, de chauffeurs en het kantoorpersoneel.”