Knuffel kinderen

Starter in de kijker: Emobellies brengt knuffels op maat van de emotie van peuters

WAARDAMME, OOSTKAMP - De jonge onderneemsters Elfi Vandenabeele en Lieve Deketelaere brengen met hun start-up Emobellies innovatieve handgemaakte knuffels op de markt. Hiermee willen ze kinderen helpen om hun gevoelens uit te drukken dankzij 5 opkleefbare emoticonpatches. Bij de lancering van hun project krijgen ze de steun van Woman Up by Contrex®. Dit programma helpt beginnende onderneemsters bij hun opstart met onder meer financiële steun, een crowdfunding campagne, coaching en communicatie. Initiatiefnemer Contrex® wil zo samen met partner Ulule vrouwen aanmoedigen om hun dromen na te jagen.

De naam Emobellies verwijst naar het zakje op de buik van de knuffels waarin 5 emoticonpatches opgeborgen zijn. Deze patches symboliseren 5 basisemoties: blij, boos, bang, verdrietig en slaperig. Kinderen kunnen de verschillende patches eenvoudig met velcro op hun Emobellie plakken om zo letterlijk en figuurlijk een gezicht te kleven op hun emoties. Op deze manier willen de twee jonge moeders Elfi en Lieve kinderen en hun ouders helpen om gevoelens gemakkelijker te herkennen en benoemen.

“Kinderen hebben vaak moeite om te zeggen hoe ze zich voelen", aldus Elfi. "Als ouder merk je wel dat je kind ergens mee zit, maar het is vaak gissen en zoeken naar een manier om erachter te komen. Met de Emobellies wordt dat makkelijker. De Emobellies zijn dan ook niet toevallig ontstaan: door de ADD van haar dochtertje was Lieve al langer bezig met  het maken van een zintuiglijk kussen", aldus Elfi. Het was Elfi die op het idee kwam om een knuffel te maken. “Mijn dochter vecht al twee jaar tegen leukemie en is door de bijwerking van sommige medicijnen vaak erg introvert", aldus nog Elfi. "Om haar te helpen in het uiten van haar gevoelens, hebben we samen de Emobellies bedacht.”

Bij het ontwerpen hielden de bedenksters zoveel mogelijk rekening met hun doelgroep. Zo zijn de Emobellies gemaakt van zachte stoffen in vrolijke kleuren. Daarnaast gebruiken Elfi en Lieve ook knisperstof en een verborgen belletje om de zintuigen van kinderen te prikkelen. De Emobellies kosten 36 euro en zijn te verkrijgen via de Facebookpagina.

Duwtje in de rug

De eerste verkoop is veelbelovend. Elfi en Lieve werken momenteel aan de vergroting van hun productiecapaciteit, de ontwikkeling van nieuwe modellen en de uitbreiding van hun gamma met onder meer een mooi geïllustreerde boekenbox die vijf verhalen over emoties bevat. Hierbij worden ze ook gesteund door het programma Woman Up by Contrex®, dat zorgt voor 2000 euro financiële steun en een crowdfunding campagne. Daarnaast krijgen zij ook professionele begeleiding en hulp bij communicatie over de Emobellies. Voor ons is ondernemen een volledig nieuw avontuur waar we ons met veel goesting hebben ingestort", aldus Lieve. "Maar het is ook een grote stap in de duisternis. Het geeft ons ook een enorme boost dat Contrex® ons selecteerde en sterk gelooft in de Emobellies. Het is eigenlijk ons kindje dat we nu verder kunnen doen groeien dankzij de financiële hulp en zichtbaarheid die we via Woman Up by Contrex® krijgen. We behaalden intussen onze eerste doelstelling voor onze crowdfunding campagne, maar alle steun blijft welkom."