OOSTENDE – TUI fly, de luchtvaartmaatschappij die zijn roots heeft in West-Vlaanderen, slaagde de voorbije dagen erg goed in zijn operatie ‘schade beperken’ naar aanleiding van de staking van Aviapartner. Extreme flexibiliteit van het personeel zorgde er voor dat de reiziger niet te veel in de koude moest blijven staan.
Touroperator TUI en luchtvaartmaatschappij TUI fly stellen sinds donderdagavond alles in het werk om de ongemakken -door de acties van bagage-afhandelaar Aviapartner- zo beperkt mogelijk te houden. De bedoeling moet zijn dat alle reizigers met bagage alsnog kunnen vertrekken of terugkeren, zij het dan met vertraging, zo heet het bij de touroperator en bij de zuster vliegtuigmaatschappij. 16.954 reizigers van TUI en TUI fly hebben sinds donderdagavond hinder ondervonden van de staking. 63 van de 73 TUI-vluchten die vanuit Brussels Airport gepland waren, zijn afgeleid naar andere luchthavens: 21 naar Charleroi, 4 naar Antwerpen, 2 naar Luik, 7 naar Amsterdam, 3 naar Rijsel, 1 naar Rotterdam. Om de reizigers vanuit Brussel naar deze alternatieve luchthavens te brengen, werden 126 bussen en 25 taxi’s ingezet.
De TUI -balie op de luchthaven van Brussels Airport en de operationele diensten werden de voorbije dagen versterkt door 52 medewerkers van wie een groot deel zich spontaan heeft gemeld. Ook voor het laden en lossen van de toestellen heeft TUI fly uitzonderlijk een beroep gedaan op eigen personeel. De andere vluchten zijn op die manier toch via Brussels Airport kunnen verlopen. TUI en TUI fly laten weten dat ze uitzonderlijk zijn te kunnen rekenen op de flexibiliteit en de inzet van de medewerkers, waardoor alle geplande vluchten, de meeste mét bagage, zijn kunnen vertrekken, en dit in tegenstelling tot bij andere luchtvaartmaatschappijen. De gemiddelde vertraging voor de korte en middellange afstand was 2 uur. Op de lange afstand vlogen de vluchten met een gemiddelde vertraging van 5 uur.