Maastricht,,The,Netherlands,-,June,18th,2018,,People,Shopping,In

Unizo pleit voor een winkelshift

BRUGGE - De leegstand van handelspanden is in West-Vlaanderen voor het tweede jaar op rij afgenomen. Dat blijkt uit recente cijfers (2023) van onderzoeksbureau Locatus. De reden hiervoor is dat winkelpanden worden getransformeerd naar andere functies, zoals kantoren of woongelegenheden. Unizo West-Vlaanderen is tevreden dat de leegstand afneemt, maar beklemtoont dat het verdwijnen van de detailhandel op termijn de aantrekkelijkheid uit de centra haalt. De organisatie roept steden en gemeenten op om meer dan ooit in te zetten op bedrijvige kernen en pleit voor een ‘winkelshift’.

Volgens de cijfers dalen de leegstandcijfers in West-Vlaanderen van 10,3 procent begin 2023 naar 9,8 procent op het einde van het jaar. West-Vlaanderen doet het hiermee beter dan de Belgische cijfers waar er ook een daling te zien is van 11,3 procent naar 10,4 procent.

Bovendien zet de daling zich in een versneld tempo door, aldus Unizo. Daar waar vorig jaar nog een daling was van 0,1 procentpunt in het aantal leegstaande verkooppunten en van 0,3 procentpunten voor de totale winkeloppervlakte spreken we nu van een daling van 0,5 procentpunt in het aantal leegstaande verkooppunten en van 1,1 procentpunten voor de totale winkeloppervlakte.

Goede richting?

“Puur cijfermatig evolueert de leegstand van handelspanden in de goede richting, maar dit betekent niet dat het ook een positief verhaal is voor de detailhandel, zeker niet voor de centra van onze steden en gemeenten”, aldus Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder UNIZO West-Vlaanderen. “Verontrustend blijft de hoge leegstand in kernwinkelgebieden, enkel de perifere winkels en shoppingcentra kennen een normale frictieleegstand.”

De afname van de leegstand is voor een groot deel te wijten aan de invulling met een andere functie. Opvallend hier is de grote verschuiving binnen de Horeca, waarbij vooral afhaalmaaltijden en tearooms goed scoren, terwijl de cafés er sterk op achteruitgaan.

“Deze evoluties bevestigen onze vraag om de kernen op een goede manier in te vullen”, stelt Vincent Kint. “Het online-shoppen heeft al sinds jaren de daling van het aantal winkels ingezet en bijgevolg ook de aanblik en de aantrekkingskracht van onze commerciële kernen. We roepen de lokale besturen op om hier actief op te blijven inzetten.”

Nood aan een ‘winkelshift’

Een invulling met bijkomende functies die leven in de brouwerij brengen is volgens UNIZO dan ook aangewezen. Hierbij spelen niet alleen detailhandel en horeca een rol, maar ook andere centrumfuncties zoals kantoren, commerciële en niet-commerciële diensten en uiteraard ook bedrijvigheid om zo te komen tot bedrijvige kernen.

Om de leegstand in kernwinkelgebieden aan te pakken pleit UNIZO voor een ‘winkelshift’. Steden en gemeenten moeten sterk inzetten op bedrijvige kernen die zorgen voor een evenwichtige mix van lokale handelaars, ketens, een afwisselend aanbod aan winkels en horeca, maar ook vrije beroepen, kantoren en andere dienstverleners.

"Daarbij moet een halt worden toegeroepen aan de perifere vestigingen en uitbreidingen van handelszaken die perfect verweefbaar zijn in de kernen", besluit Vincent Kint. "Het is een ongebreidelde uitbreiding in shoppingcentra, baanwinkels en perifere vestigingen die ons tot deze hoge leegstandcijfers heeft gebracht.”