luchthaven oostende brugge 18

Unizo wil nog meer luchthaven in Oostende

OOSTENDE – De luchthaven Oostende-Brugge moet een inhaalmanoeuvre doen op Charleroi Airport en Vlaanderen moet blijven investeren in deze belangrijke aantrekkingspool. Dat is te horen bij Unizo West-Vlaanderen “In de zomervakantie zien velen de regionale luchthaven als een gebruiksvriendelijk vertrekpunt”, aldus Frederik Serruys, directeur van Unizo West-Vlaanderen.  “Dat is positief, maar het toerisme en de economie zouden vooral baat hebben bij nieuwe vliegverbindingen met het oog op inkomend toerisme en een uitbreiding van de cargovluchten.”  

In 2017 heeft West-Vlaanderen 4% meer toeristen ontvangen, of ongeveer 151.847 ontvangsten meer dan in dezelfde periode in 2016. Dat blijkt uit cijfers van Toerisme Vlaanderen. Al kunnen dat er volgens UNIZO West-Vlaanderen een stuk meer worden. Volgens de organisatie is het potentieel van de luchthaven Oostende-Brugge vandaag onderbenut. Dat er een potentieel is voor nieuwe vliegverbindingen met focus op inkomend toerisme bewijzen ook de cijfers van Toerisme Vlaanderen. In 2017 waren 42% van de toeristen afkomstig uit het buitenland. Ruim 72% onder hen waren afkomstig uit de buurlanden (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Luxemburg). Dat wil zeggen dat slechts 1 op de 10 West-Vlaamse toeristen niet uit eigen land of de buurlanden kwam. Nochtans heeft toeristisch West-Vlaanderen, onder meer door de luchthaven Oostende-Brugge goud in handen. UNIZO vraagt dan ook extra aandacht te hebben voor het inkomend toerisme.

Onderbenut potentieel

De regionale luchthaven kan een grotere toevloed aan passagiers zeker aan. Vorig jaar vlogen 365.345 passagiers via de luchthaven. Een daling van 16% tegenover het jaar voordien. Al waren de sterke cijfers voor 2016 vooral te wijten aan de opgevangen capaciteit van de luchthaven van Zaventem naar aanleiding van de terroristische aanslagen. Maar het bewijst wel dat de luchthaven van Oostende-Brugge een meercapaciteit zoals in 2016 aan kan. “Belangrijke voorwaarde is evenwel dat Vlaanderen, die nog altijd verantwoordelijk is voor de infrastructuur, blijft investeren in deze aantrekkingspool”, vindt Unizo West-Vlaanderen. “Het gaat hierbij niet enkel om investeringen in de infrastructuur van de luchthaven zelf, maar ook in een vlotte (openbare) mobiliteit van en naar de luchthaven. Daarnaast liggen er ook nog heel wat kansen voor de luchthaven als cargohaven omwille van zijn strategische ligging en faciliteiten.”