Nikolas Vandelanotte Event Vandelanotte by Présence - Isabel D'Hulster © WIT fotografie & videografie / Say Hey - www.wit.be

Vandelanotte viert 75 jaar ‘ondernemen voor ondernemers’

KORTRIJK - Het bekende accountancy- en advieskantoor Vandelanotte is 75 jaar jong. Genoeg reden voor een tweedaags feestje: eentje voor de klanten, eentje voor de eigen medewerkers. Vandelanotte heeft tentakels over heel het Vlaamse land en is een derde generatie familiebedrijf, nu onder leiding van Nikolas Vandelanotte. De dienstengroep telt achttien kantoren over heel België en één bijhuis in Rijsel. 

1948 was een belangrijk jaar voor de familie Vandelanotte. Het was het jaar waarin Roger Vandelanotte het gelijknamige accountancy- en auditkantoor oprichtte. Al is het ondertussen veel meer geworden dan hij toen ooit had durven dromen. Bijna 75 jaar is het ondertussen al dat ‘Mijnheer Roger’ besliste om zijn job als onderwijzer in te ruilen en in zijn eentje een accountantskantoor uit de grond te stampen. En dat deed hij met succes.

Toch viel zijn beslissing in die tijd niet bij iedereen in goede aarde. Vooral zijn ouders geloofden niet dat je van boekhouden je beroep kon maken. Bovendien moest je wel gek zijn om een gerenommeerde job als onderwijzer op te geven voor iets waarvan je misschien niet eens kon leven. Maar Roger Vandelanotte bewees hun grote ongelijk. De fiscus legde in die tijd steeds meer voorwaarden op en bedrijven zagen in dat ze belangrijke informatie uit hun boekhouding konden halen. De oprichting van het kantoor werd een schot in de roos. Sinds de jaren 50 werd elk jaar minstens een extra medewerker in dienst genomen. Op vandaag telt het kantoor meer dan 550 medewerkers. En dat aantal stijgt nog steeds. In 2022 overleed peetvader Roger.

Meer dan accountants

Hoewel Roger Vandelanotte zijn kinderen nooit verplichtte om bij hem in de zaak te komen, groeide het kantoor toch uit tot een succesvol familiebedrijf met drie generaties aan het roer. Toen zijn oudste zoon Koen Vandelanotte na zijn studies in 1971 een aanbod kreeg om in een grote internationale firma aan de slag te gaan, koos hij resoluut voor de zaak van zijn vader.

In 1987 besloot zijn jongste zoon Hein Vandelanotte diezelfde weg op te gaan. Het is mede dankzij hen dat het familiebedrijf bleef groeien en met de visionaire slogan ‘more than accountants’ de 21e eeuw in ging. Ondanks hun leeftijdsverschil van 14 jaar, hebben ze altijd erg goed kunnen samenwerken. Hun vader Roger bleef altijd een soort van mentor voor hen, een groot figuur die hen de kneepjes van het vak leerde.

Nieuwe generatie

De komst van Nikolas Vandelanotte maakte echter al gauw de weg vrij voor een derde generatie aan het roer. Als oudste zoon van Koen Vandelanotte besliste hij in 1998 om deel uit te maken van het familiebedrijf. Zijn vader was altijd zijn grootste mentor, het was de man die hem leerde hoe je een bedrijf moest leiden.

De derde generatie bracht logischerwijs ook een nieuwe aanpak met zich mee. Een aanpak die op zijn minst ambitieus te noemen was, zo mogelijk nog ambitieuzer dan die van haar voorgangers. Al zal Nikolas Vandelanotte dat niet zo gauw zelf toegeven. Het leiderschap heeft hij tot 2019 gedeeld met zijn oom Hein: een sterk team dat op dezelfde golflengte zat en samen naar een uitdagende toekomst keek. In 2019 nam Nikolas het roer officieel van zijn oom over.

Groeiverhaal met andere familiebedrijven

In de jaren die volgden schreef Nikolas verder aan het groeiverhaal van Vandelanotte. In juli 2022 bundelde Vandelanotte de krachten met Callens, Pirenne, Theunissen & Co. De twee oudste onafhankelijke familiebedrijven in de sector versmolten, waarbij de auditafdeling werd omgedoopt tot Callens Vandelanotte. Vandelanotte nam de voorbije jaren ook heel wat concullega's over en bestendigde zo zijn groei.

Op 75 jaar tijd groeide Vandelanotte uit van een eenmanszaak tot het grootste familiale accountants- en auditkantoor van België. "Dat familiale karakter is een essentiële troef, waar we ook in de toekomst op blijven inzetten", aldus de CEO. "Het overgrote deel van onze klanten zijn zelf familiale ondernemingen. En wie kan de eigenheid en de specifieke uitdagingen waarmee familiale ondernemingen geconfronteerd worden beter begrijpen dan mensen die zelf deel uitmaken van zo’n onderneming? Ook voor onze medewerkers speelt dat familiaal karakter een grote rol. De persoonlijke band die we hebben met onze klanten trekt zich door naar onze collega’s. Zij zijn geen nummers, maar partners die zich dagelijks mee inzetten om onze klanten de service te bieden waar ze recht op hebben. Door hun lokale verankering en langetermijnperspectief, vormen familiebedrijven de kern van de Belgische economie.  Hun persoonlijke karakter en de band die ze over het algemeen hebben met hun medewerkers geven hen volgens mij ook een voordeel op de arbeidsmarkt. Mensen werken immers graag met of voor mensen die ze persoonlijk kennen. Dat geldt voor klanten, maar evenzeer voor medewerkers.”

Eigen DNA

“Onze bedrijfscultuur is de lijm die ons als organisatie bij elkaar houdt", aldus Nikolas Vandelanotte. "Het is de manier waarop we met elkaar omgaan, de manier waarop we werken en wat ons onderscheidt van andere organisaties. De sterke groei die we de laatste jaren gemaakt hebben brengt dan ook een uitdaging met zich mee. We moeten er namelijk voor zorgen dat ons DNA, onze cultuur niet verwatert. Inzetten op duidelijke communicatie en het blijvend overbrengen van onze cultuur en waarden blijven cruciaal. Eenieder van ons draagt daarbij een belangrijke verantwoordelijkheid. Daarnaast moeten we er ons ook van bewust zijn dat onze bedrijfscultuur niet monolithisch is. Geografische locatie, geschiedenis en lokale gewoonten zorgen ervoor dat er variatie mogelijk is tussen verschillende vestigingen of verschillende afdelingen. Deze lokale accenten kunnen perfect bestaan naast de globale waarden die gedeeld worden met de volledige groep en betekenen op die manier zelfs een versterking. Het zorgt ervoor dat mensen zich betrokken voelen bij een bepaald team of een bepaalde vestiging, terwijl ze zich toch herkennen in het grote geheel.”