VDL 24 opening

VDL opent zijn state-of-the-art busfabriek in Roeselare

ROESELARE - Uitgerekend in de week dat busbouwer Van Hool uit Lier failliet werd verklaard, opende VDL trots zijn nieuwe fabriek voor e-bussen in Roeselare. Een investering van net geen 50 miljoen euro. De productiecapaciteit van VDL Bus Roeselare bedraagt ongeveer 800 bussen op jaarbasis. Alles, ook het gebouw zelf (met zonnepanelen, vloerverwarming, ventilatie en energierecuperatie) staat in het teken van duurzaamheid. VDL (familie Van der Leegte) is een machtig Nederlands conglomeraat (geconsolideerd goed voor 6,4 miljard euro omzet) dat destijds (1986) de fabriek van Jonckheere (gesticht in 1884) kocht.

foto: Alain Doucet, Kris Declerck en Jan Jambon

Naast de 27.000m2 tellende productiefaciliteit werden ook de werkplaats, het magazijn en de kantoren van VDL Bus Roeselare en VDL Bus & Coach Belgium nv geopend. Het ruim 77.000m2 terrein aan het Krommebeekpark 2 in Roeselare is al enige tijd in operatie.

Bij VDL Bus Roeselare wordt op seriematige wijze de nieuwe generatie Citea geproduceerd, de 100% elektrische bus voor openbaar vervoer. Bij de opening waren naast klanten, leveranciers en media ook de Vlaamse minister-president Jan Jambon en de Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit) van de partij. De eerste steenlegging van de nieuwe busfabriek van VDL Groep vond plaats op 8 februari 2022. Na ruim 2 jaar zijn deze plannen tot uiting gekomen en is er de meest moderne bussenfabriek van Europa gerealiseerd.

Lokale maakindustrie

Met deze nieuwe fabriek in Roeselare maakt VDL Bus & Coach een statement. Het bedrijf kiest bewust voor productie in Europa en niet in het goedkopere buitenland. “In ons betrouwbare netwerk van productiefaciliteiten, dichtbij klanten, met onze eigen vakmensen die ons jaren trouw zijn én met duurzame productiemethoden", zei aldus Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach. "Onze medewerkers zijn hooggekwalificeerd en maken gebruik van de meest moderne technieken om de elektrische bussen van vandaag én van de toekomst te produceren."

Ook Alain Doucet, directeur VDL Bus Roeselare, benadrukt het belang van investeren in werkgelegenheid: “We weten dat technisch geschoolde mensen van het grootste belang zijn voor de hoogwaardige maakindustrie. Het is cruciaal dat wij ook als bussenbouwers blijven investeren in levenslang leren, om de vaardigheden van onze medewerkers aan te passen aan de veranderende noden van de economie. We mogen dit echter niet zien als vanzelfsprekend, dit vergt een grote inspanning van zowel werkgever als medewerker .”

VDL benadrukt dat het een warme pleitbezorger wil zijn van behoud van werkgelegenheid, kennis en kunde in de eigen regio. Om dat te kunnen blijven nastreven en de maakindustrie voor bussen in Europa te behouden, benadrukt het management wel dat het belang van een gelijk speelveld bij initiatieven vanuit andere werelddelen. “Er moet sprake zijn van een eerlijke wedstrijd, een wedstrijd met dezelfde spelregels“, aldus Rolf-Jan Zweep. "We rekenen daarvoor op de overheid."

Lees ook: interview met Alain Doucet, CEO van VDL Roeselare