sb1_vind_011013 VIND! - Roeselare

vind! onderzoekt jobkeuze van ingenieurs

ROESELARE - Ingenieurs hechten meer belang aan opleiding en bedrijfscultuur dan aan loon. Tot die bevinding komt de Roeselaarse HR-expert vind! naar aanleiding van de Dag van de Ingenieur (woensdag 18 maart). vind! is gespecialiseerd in het invullen van knelpuntvacatures.

Gedurende 3 weken ging rekruteringspartner vind! op zoek naar de drijfveren van ingenieurs in hun zoektocht naar een job. Waarom kiezen ze al dan niet voor een bepaalde job of bedrijf? Hoe maken ze een keuze uit de talloze aanbiedingen? En wat zijn redenen om op hun job te blijven of net te vertrekken? In samenwerking met onderzoeksbureau Public Minds werd via een gerichte vragenlijst bij ruim 300 Vlaamse ingenieurs heel wat waardevolle informatie verzameld. In de resultaten zijn verschillende opleidings- en ervaringsniveaus vertegenwoordigd, van bachelor tot master, van hogeschool tot universiteit. Ruim de helft van de respondenten heeft meer dan 5 jaar werkervaring.

Kennis als meerwaarde

Volgens Nathalie Christiaens, zaakvoerder bij vind!, zijn ingenieurs, en bij uitbreiding kandidaten met een technische opleiding, momenteel erg gegeerd op de arbeidsmarkt. "Het aantrekken van de juiste mensen is voor onze klanten een absolute voorwaarde om als bedrijf te kunnen blijven groeien", aldus Christiaens. "In die zogenoemde war for talent stellen veel bedrijven zich de vraag hoe ze technisch talent op de juiste manier moeten benaderen. Als specialist in techniek, ICT en engineering gaan we elke dag op zoek naar de job die helemaal klopt, naar een match op lange termijn tussen bedrijf en kandidaat. Om onze kandidaten nog beter te leren kennen, en hen dus nog beter te helpen bij het maken van de juiste keuze, gingen we op zoek naar wat voor hen cruciaal is in hun zoektocht naar een job. Die kennis delen we graag met onze bedrijven.”

Uit het onderzoek blijkt dat opleidingsmogelijkheden en bedrijfscultuur cruciaal zijn, en zelfs belangrijker dan financiële voordelen. Maar liefst 79% geeft aan dat een klik met de visie en waarden een voorwaarde is om voor een bedrijf te kiezen. Bedrijven die sterk inzetten op bedrijfscultuur en hierover ook open communiceren tijdens het rekruteringsproces, hebben duidelijk een stapje voor.

Opleiding boven alles

Wanneer de respondenten werd gevraagd om een top drie te geven van belangrijkste factoren in de zoektocht naar een job, kwam het aspect opleiding bovendien opvallend vaker op één te staan dan harde voordelen zoals loon en verlofregeling. Voor twee op de drie ondervraagden was de afwezigheid van opleidingsmogelijkheden dan ook een reden om niet voor een job te kiezen. Bij studenten en -25 jarigen is opleiding, nog belangrijker. Bedrijven die mikken op schoolverlaters investeren dus beter in een degelijk en onderbouwd opleidingsplan.

Lode De Geyter, algemeen directeur van Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen; onderstreept dat levenslang leren een echte attitude moet zijn.

Het belang van communicatie en uitdagingen

Naast de opvallende resultaten rond opleiding en bedrijfscultuur kwamen nog enkele boeiende cijfers uit het onderzoek. Zo is voor 96% van de respondenten een open en directe communicatiestijl een essentiële factor in de zoektocht naar werk. 56% ambieert een volledig of gedeeltelijk leidinggevende functie. Maar liefst 88% is bereid om voor het werk regelmatig naar het buitenland te gaan. En een hoopgevend resultaat voor onze kmo's: één derde verkiest om te werken bij een bedrijf met minder dan 50 medewerkers. Daarnaast speelt een goede reputatie op het vlak van innovatie en kwaliteit voor 92% mee bij het maken van een keuze. Terwijl inspanningen op het vlak van duurzaamheid en ecologie slechts op een vijfde plaats komt.