Vlajo campagne

VLAIO brengt ode aan het ondernemerschap in het publieke domein

KORTRIJK - Na Brugge (vorige week) is in het publieke domein van Kortrijk nu ook de foto expositie en imagocampagne van VLAIO neergestreken. Met dit fraaie initiatief wil het Vlaams Agentschap Innoveren en  Ondernemen het ondernemerschap stimuleren aan de hand van voorbeelden. De kubustentoonstelling aan de Veemarkt brengt hulde aan al wie onderneemt, groot of klein.

Van West-Vlaamse zijde worden onder meer Paul Renson, Frederic Cras, Toon Bossuyt, Alexander Vanlerberghe of Johan Dekeyzer ten tonele gevoerd. Met foto en met de een of andere rake quote. Het moet aspirant-ondernemers op ideeën brengen om ook de stap te zetten of starters stimuleren om er elke dag weer tegenaan te gaan. Want, zoals de expositie, ook officieel heet: ondernemers ondernemen voor iedereen. In Vlaanderen is er nog werk aan de winkel, want amper de helft van de Vlamingen heeft een positief beeld over ondernemers. De campagne vertelt daarom het verhaal van honderden Vlaamse entrepreneurs. De Vlaamse Ondernemers Roadshow doet rond deze tijd negen Vlaamse centrumsteden aan, waaronder Brugge en Kortrijk.

Ondernemers hebben niet enkel een economische impact op de maatschappij. Naast het creëren van waarde en jobs, brengen ze mensen samen en maken ze producten en diensten die ons allemaal het leven makkelijker maken. Ze geven terug aan de maatschappij. Toch scoort het imago van ondernemers in Vlaanderen heel wat lager in vergelijking met omliggende landen, zoals bleek in een studie van Vlerick. VLAIO wil aantonen dat ondernemers van Vlaamse bodem een véél grotere impact hebben op de samenleving dan vaak vermoed wordt, en die perceptie ten opzichte van deze ondernemende Flandriens positief te veranderen. “Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap”, heet het bij VLAIO. “We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.”