Muyters philippe

VLAIO pakt uit met roadshow pro ondernemerschap

BRUGGE, KORTRIJK - "Ondernemers ondernemen voor iedereen". Dat is de slogan van een grootschalige en meerjarige imagocampagne die het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft opgezet om het imago van ondernemers te verbeteren. In Vlaanderen is er werk aan de winkel, want amper de helft van de Vlamingen heeft een positief beeld over ondernemers. De campagne vertelt daarom het verhaal van honderden Vlaamse entrepreneurs. "De Vlaamse Ondernemers Roadshow" doet de komende weken negen Vlaamse centrumsteden aan, waaronder Brugge en Kortrijk.

Ondernemers hebben niet enkel een economische impact op de maatschappij. Naast het creëren van waarde en jobs, brengen ze mensen samen en  maken ze producten en diensten die ons allemaal het leven makkelijker maken. Ze geven terug aan de maatschappij. Toch scoort het imago van ondernemers in Vlaanderen heel wat lager in vergelijking met omliggende landen, zoals bleek in een studie van Vlerick. VLAIO lanceerde daarom de campagne 'Ondernemers ondernemen voor iedereen'. Het doel is aan te tonen dat ondernemers van Vlaamse bodem een véél grotere impact hebben op de samenleving dan vaak vermoed wordt, en die perceptie ten opzichte van deze ondernemende Flandriens positief te veranderen. "Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap", zegt Mark Andries namens VLAIO. "We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers."

Volgens Economieminister Philippe Muyters moeten we leren fier zijn op wat ondernemers presteren voor zichzelf, hun werknemers én de maatschappij. Als  onderdeel van de imagocampagne gaat in februari 2019 een roadshow doorheen negen Vlaamse centrumsteden van start. De eerste halte is Gent. Brugge ('t Zand) krijgt het bezoek van 11 februari tot 16 februari en Kortrijk (Veemarkt) van 18 tot 23 februari. De campagne belicht de grotere, maar zeker ook de kleinere ambachtelijke entrepreneurs.