Voka 23

Voka roept in zijn nieuwjaarsbrief 2023 uit tot een ‘cruciaal jaar’

ROESELARE - De werkgeversorganisatie Voka heeft op een persconferentie in Roeselare zijn nieuwjaarsbrief voorgelezen. Daarin wordt een balans opgemaakt vol met veelzeggende cijfers, maar ook met desiderata en 'to do-lijstjes', specifiek voor de regio Midden- en Zuid West-Vlaanderen. De politieke beleidsmakers worden opgeroepen om van 2023 alsnog een jaar vol actie te maken. "Het laatste jaar voor de verkiezingen is een jaar waarin er iets kan en moet gebeuren", stellen de voorzitters Michel Soubry en Hans Boels unisono namens de regio Zuid en Midden West-Vlaanderen.

De oorlog in Oekraïne en de energie- en inflatiecrisis domineren ondertussen al bijna een jaar het economisch-maatschappelijke debat. Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen buigt zich bij de start van het nieuwe jaar over de economische cijfers van West-Vlaanderen. Het herstel van de economie na de coronacrisis werd geremd door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.

Het West-Vlaamse ondernemerschap weet voorlopig stand te houden en toonde het afgelopen jaar opnieuw heel wat veerkracht. Omzeggens alle indicatoren tonen aan dat – spijts een aantal structurele tekortkomingen en handicaps (het vinden van personeel, de loonkost) – het ondernemerschap in West-Vlaanderen nog altijd floreert. Spijts het feit dat structurele hervormingen uitblijven. Een niet mis te begrijpen sneer naar alle overheden in ons land.

Voka West-Vlaanderen pleit sowieso voor een duidelijke langetermijnstrategie, gekoppeld aan doortastende maatregelen, nu. Hoe onzekerder de tijden, hoe meer we dat nodig hebben. Vandaag missen we de noodzakelijke slagkracht om werk te maken van échte hervormingen, luidt de boodschap. 2023 is daarom het allerlaatste jaar om er iets van te maken.

Ellenlange procedures

“Straks vieren we 50 jaar E17″, stelde Hans Boels, voorzitter van de regio Zuid West-Vlaanderen. “Stel je eens voor dat we die snelweg niet gehad zouden hebben. Ik ben er zeker van dat we op vlak van welzijn en welvaart een pak minder ver zouden staan. De vele bedrijvigheid langs de snelweg is daar het mooiste bewijs van. Ze zorgen voor lokale tewerkstelling en zetten samen met de andere bedrijven in onze regio een vliegwiel onder de creatieve maakindustrie en de innovatiekracht die onze regio rijk is. Gelukkig was het vijftig jaar geleden nog mogelijk om dergelijk infrastructuurprojecten te realiseren. Probeer vandaag maar eens ergens een nieuw gebouw te zetten, een nieuwe weg aan te leggen, een windmolen te bouwen of een nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen. Ellenlange procedures vormen al jaren een rem op de groei en ontwikkeling van onze regio.”

Tekort aan bedrijventerreinen

Voka West-Vlaanderen is opgelucht dat er na jarenlang procederen eindelijk werk gemaakt kan worden van het nieuwe bedrijventerrein Blauwpoort in Waregem. Voor de komst van het bedrijventerrein was de herinrichting van de op- en afritten van de E17 in Waregem noodzakelijk. “Met Voka West-Vlaanderen ijveren wij al jaren voor beide dossiers”, heet het uit de mond van de voorzitters. “We zijn dan ook heel blij dat ze beide óf gerealiseerd zijn, óf gerealiseerd zullen worden. Maar naar de toekomst toe stelt zich duidelijk een probleem, want er is omzeggens geen ruimte meer om te ondernemen.”

Betere mobiliteit is een noodzaak

Mobiliteit is in de regio een belangrijk item. De trompetaansluiting op de kruising van de R8 en de A19 (in Kortrijk) was reeds decennialang voorwerp van discussie in de regio. Sinds vorig jaar zijn de werken ook daadwerkelijk van start gegaan. Voka West-Vlaanderen kijkt uit naar de opening van het nieuwe complex. “We zijn heel blij dat er een zichtbare vooruitgang is in het dossier”, zeggen de voorzitters. “Tegelijk worden andere punten in onze regio pijnlijk duidelijk. Elke dag staan er gigantische files op de E17 richting Frankrijk, omdat het verkeerscomplex in Aalbeke de toestroom niet meer aankan. Dit was voor de werken al zo, maar wordt nu des te duidelijker. Eenzelfde verhaal voor wie vanuit Brugge richting Kortrijk wil via hetzelfde complex. We zijn ook vragende partij voor drie rijstroken op de E403 richting Brugge. Zoals het nu is, kan het niet langer.”

Voor Voka West-Vlaanderen is het duidelijk: de provincie heeft dringend nood aan een opwaardering van alle vervoersmodi. In de lucht, aan de grond en op het water. De op- en afrittencomplexen zijn ontworpen op het verkeer van 50 jaar geleden. Het knooppunt Aalbeke moet daarom dringend een oplossing krijgen en de ring rond Kortrijk moet voltooid worden. Er is ook werk aan de winkel om twee kanalen (Ooigem-Roeselare en Bossuit-Kortrijk) en de binnenhavens (zoals die van Roeselare) op te waarderen. De luchthavens tot slot moeten de investeringen krijgen die ze verdienen om de welvaart te helpen handhaven.

Nood aan 5G

Voka wees ook nog op het belang van innovatie. Innovatie zal onze regio niet alleen fysiek sneller en efficiënter connecteren. Ook de digitale evoluties moet de bedrijfswereld in staat stellen om in de toekomst te wedijveren met de rest van de wereld. Voka West-Vlaanderen pleit daarom voor een snelle realisatie van een stabiel 5G-netwerk in de regio.

(KC)