Unizo bezoekt Carl Decaluwe 19

Werkgevers vragen veiliger haven van Zeebrugge

ZEEBRUGGE – UNIZO West-Vlaanderen bindt de kat de bel aan met een dringende vraag voor een veiliger haven van Zeebrugge. Samen met andere werkgeversorganisaties (zoals APZI en VOKA) wordt aangedrongen op concrete acties én investeringen in het belang van de bedrijven. 

Ondernemersorganisatie UNIZO bezocht samen met enkele havenbedrijven gouverneur Carl Decaluwé. Aanleiding is het stijgende aantal incidenten (en bijgevolg ook het aantal schadegevallen en kosten) bij havenbedrijven door de huidige transmigratieproblematiek. UNIZO mengt zich bewust niet in het humanitaire debat, maar trekt aan de alarmbel omtrent de economische schade voor de Zeebrugse haven. “Gouverneur Decaluwé telde vorig jaar 7.020 arrestaties”, aldus Hendrik Vermeulen, voorzitter UNIZO Brugge. “De actualiteit leert ons dat januari 2019 zeker geen betere maand werd dan januari 2018. Deze trend baart ons grote zorgen, en bij uitbreiding de hele haven. Een transportbedrijf liet mij weten in 2018 ongeveer 350 concrete schadegevallen te hebben, waarbij telkens vrachtwagens werden beschadigd, nadien werd de lading geheel of deels vernietigd, eindklanten die schadeclaims indienen, om nog maar te zwijgen over de stijgende premies die verzekeringsmaatschappijen aanrekenen. Kortom: de havenbedrijven worden ongewild op kosten gejaagd die in hun totaliteit al snel oplopen tot honderdduizenden euro’s. Ze staan met hun rug tegen de muur en kunnen enkel maar ondergaan. Bovendien zien ze op korte termijn geen beterschap, integendeel.”
Volgens Steve Ronse (voorzitter UNIZO West-Vlaanderen hinkt de haven van Zeebrugge achterop op het vlak van efficiënte beveiliging in vergelijking met nabijgelegen havens, zoals bijvoorbeeld Calais. “Het aantal transmigranten neemt ook toe de voorbije maanden en de pogingen om in het VK te geraken worden driester”, aldus Ronse. “Het gevaar schuilt erin dat wanneer havenbedrijven op korte termijn geen grootschalige veiligheidsinspanningen kunnen aantonen, hun klanten de goederenstroom simpelweg durven verleggen naar andere, veiligere havens. Bedrijven vragen bijvoorbeeld al lang naar een beveiligde parking met voldoende voorzieningen in de achterhaven van Zeebrugge, en dit ver genoeg van de terminals. Bruno Safe Parking (Genk) is een schoolvoorbeeld kwestie van beveiligde parking.”

Regisseursrol MBZ en Brugge

Gouverneur Carl Decaluwé liet uitschijnen dat er al geruime tijd een plan op tafel ligt van 30 miljoen euro om de Haven van Zeebrugge extra te beveiligen. Toenmalig minister van binnenlandse zaken Jan Jambon, bekwam zelfs een mogelijke bijdrage van vijf miljoen euro vanuit het VK, maar de politieke impasse in zowel België als aan de andere kant van de Noordzee, doen hier vandaag geen goed aan.

Volgens Hendrik Vermeulen investeren ondernemers vandaag honderdduizenden euro’s uit eigen zak. UNIZO ziet absoluut een verantwoordelijkheid en regisseursrol weggelegd voor MBZ en voorman Joachim Coens. Aangezien Stad Brugge hoofdaandeelhouder is van de organisatie, moet ook vanuit die hoek dringend de nodige financiële middelen worden voorzien. UNIZO wil in dit dossier de krachten bundelen met andere organisaties die opkomen voor de haven zoals APZI (Zeebrugse bedrijven) en VOKA.