X-Mas Tournament sponsor event 22

West-Vlaamse bedrijfswereld stuwt X-Mas Tournament naar hogere sferen

KORTRIJK - Tussen Kerstmis en Nieuwjaar gaat in Zuid West-Vlaanderen een uniek basketbaltornooi voor jongens en meisjes 12/18 jaar door. Het event is aan zijn 15 editie toe, en geeft 158 teams ofte 1.500 jongens en meisjes uit liefst 18 EU-landen de kans om deel te nemen aan het grootste jeugdbaskettornooi  van Europa. Een mega-organisatie die mee mogelijk wordt gemaakt dankzij de uitgebreide steun uit de West-Vlaamse bedrijfswereld, met tientallen grote en kleinere namen. Op een sponsorevent werd het tornooi voorgesteld aan de tevreden maecenassen. 

Expert par excellence, sporteconoom Wim Lagae, gaf een indringende kijk op de nieuwe visie op sportsponsoring. Volgens Lagae moet bedrijven zelf meer hun eigen sponsorinbreng meenemen in hun communicatie naar de buitenwereld. "Wie stichtende initiatieven als het X-Mas Tournament sponsort, draagt immers in belangrijke mate tot een betere maatschappij, bedrijven mogen daar zelf ook best wel fier op zijn", aldus Lagae. "De fetisj van de kijkcijfers is één iets, maar via sportsponsoring een bijdrage leveren aan een betere wereld is ook belangrijk, en dat mag gezegd worden. Temer daar het X-Mas Tournament niet alleen de jongerensport in de kijker plaats, maar bijvoorbeeld ook aandacht heeft voor maatschappelijk belangrijke thema's als gendergelijkheid of ook oog heeft voor inclusie met minder validen via G-Basket."

VRT-journalist Christophe Vandegoor was achteraf moderator bij een hoogstaand debat tussen Paul Renson (Renson) en topexpert Wim Lagae inzake sport en economie. Professor Wim Lagae benadrukte niet alleen het verhaal over de transformatie van sportsponsoring maar liet ook verstaan dat digitaal denken en handelen het nieuwe normaal is.

Paul Renson had het in zijn betoog onder meer over het belang van naambekendheid (via sportsponsoring) en over product placement. In zijn 'ventilatieverhaal' verkiest hij, alvast in het wielrennen, een plaats op koersbroekjes achteraan. Ventilatie, zei u?

Proud sponsor

Tientallen West-Vlaamse bedrijven hebben inmiddels hun naam verbonden aan het Aquarius X-Mas Tournament, dat als organisatie - een bedrijf op zich als het ware - indrukwekkende cijfers kan voorleggen:

-1.500 sportende jongens en meisjes

-158 ploegen (50 procent Belgische ploegen, 50 procent buitenlandse ploegen)

-370 wedstrijden/3dagen

-7.000 maaltijden

-115 refs (inclusief FIBA-delegatie)

-3.500 overnachtingen in 17 hotels

-270.000 euro budget

-250 medewerkers (vrijwilligers)

-5.000 toeschouwers over 3 dagen

-18 deelnemende landen van de 28 EU landen ((met ook deelname van een meisjesteam uit …. Oekraïne !!!)

De meeste sponsorende bedrijven pikten daar via de sociale media al gretig op in en verklaarden zich proud sponsor. Precies zoals Wim Lagae het de avond zelf had aanbevolen.

info: Wie interesse heeft in de PowerPoint van Wim Lagae, kan via de FCBK-pagina van het X-Mas Tournament alle info vinden, alsook de namen zien defileren van de tientallen sponsorende bedrijven.