Nieuws West-Vlaanderen West-Vlaamse mini-ondernemingen bewijzen dat ondernemen in West-Vlaams DNA zit

West-Vlaamse mini-ondernemingen bewijzen dat ondernemen in West-Vlaams DNA zit

West-Vlaamse mini-ondernemingen bewijzen dat ondernemen in West-Vlaams DNA zit

KORTRIJK – Elk jaar gaat een ondernemersjury op zoek naar dé mini-onderneming van het jaar. De juryleden uit topbedrijven zoals BNP Paribas Fortis, Voka, Deloitte, Pulse Foundation, Agentschap Innoveren&Ondernemen, Euroclear, BNY Mellon, Toyota en Nationale Loterij buigen zich over de vele ingestuurde dossiers om zo de juiste selectie te maken. Twintig teams werden geselecteerd voor de Vlaamse finale. De eindconclusie luidde: West-Vlaanderen boven, met liefst vier winnaars.

Vlajo -Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw- geeft jongeren de kans hun eigen onderneming op te richten binnen de schoolcontext. In West-Vlaanderen resulteert dat jaarlijks in een 100-tal mini-ondernemingen. Ondanks het uitdagende karakter van het voorbije schooljaar waarin live-verkoop quasi onmogelijk werd, bleven de mini-ondernemers absoluut niet bij de pakken zitten. Hun drive en enthousiasme om hun onderneming te boosten werd ook duidelijk in de Vlaamse wedstrijd. Maar liefst vier West-Vlaamse mini-ondernemingen vielen in de prijzen.

West-Vlaanderen boven

Bij de twintig Vlaamse finalisten zaten zes West-Vlaamse mini-ondernemingen: BEE-Sweet uit Prizma Campus College Izegem, Bellezza uit Rhizo lifestyleschool Kortrijk, Kidvice uit Sint-Jozef humaniora Brugge, MagnéClé uit Spes Nostra Kuurne, Meet Farmers uit de land- en tuinbouwinstituut Oedelem en TOTEally uit Sint-Jozef humaniora Brugge.

Tijdens de ‘Vlajo Awards 2021’ werden de winnaars bekend gemaakt. Bij de winnaars van een ‘knap totaalconcept’ gingen Kidvice, MagnéClé en TOTEally met een prijs. Winnaar van de Deloitte Innovation Award werd MagnéClé. Winnaar van de Euroclear diversity & inclusion award werd Meet Farmers.

KidVice (https://www.vlajo.org/vlajomarket/422) personaliseert kinderkledij zoals truien, rompertjes en slabbetjes met wetenschappelijk wist-je-datjes. Doel is kennis verspreiden bij jonge kinderen.

MagnéClé (https://www.vlajo.org/vlajomarket/422) ontwierp een multifunctioneel houten blokje met ingewerkte magneet om je sleutels of andere voorwerpen aan te hangen.

Meet Farmers (https://www.vlajo.org/vlajomarket/102) wil een communicatietool zijn tussen burgers en boeren. Met de Meet Farmer-kaartjes en de Meet-kalender ontdek je aan de hand van recepten, weetjes en wandel- en fietstochten de boeren in je buurt.

TOTEally (https://www.vlajo.org/vlajomarket/243) tenslotte bedrukte duurzame katoenen totebags met actuele onderwerpen. Doel is om te sensibiliseren en deze actuele thema’s bespreekbaar te maken.

foto: KidVice

 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Kortrijk
Kortrijk

Barco toont zijn groot hart

KORTRIJK - Naar aanleiding van de heropening van de bioscopen, toont Barco zijn groot hart. Omdat cinéma beleven er moet… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.