Ronse op bezoek

West-Vlaamse parlementairen bezoeken honderd West-Vlaamse bedrijven

MEULEBEKE - De Vlaams volksvertegenwoordigers Maaike De Vreese en Axel Ronse kondigden in 2022 aan dat ze honderd bedrijfsbezoeken zouden afleggen bij West-Vlaamse bedrijven. Dat hebben ze nu ook gedaan. Bedoeling was een beter inzicht te verwerven in wat ondernemers fundamenteel bezig houdt. De 'Ronde van West-Vlaanderen' krijgt nu zelfs een vervolg met nog eens honderd bezoeken.

“Uit al onze bezoeken blijkt dat bedrijven door keihard te werken zijn blijven groeien ondanks de verschillende crisissen (covid, Brexit, energiecrisis en de oorlog in Oekraïne)", aldus de twee volksvertegenwoordigers. "Het grootste struikelblok voor onze West-Vlaamse ondernemers is het chronische gebrek aan personeel. Daarom lanceren we een West-Vlaams mobilisatieplan.”

Vier voorstellen

Met dit mobilisatieplan willen de parlementsleden de werkgelegenheid in West-Vlaanderen opkrikken. “We merken dat het op vandaag moeilijker is om iemand uit Wallonië tewerk te stellen in West-Vlaanderen dan iemand uit Frankrijk", aldus De Vreese en Ronse. "Bedrijven richten daarom steeds meer hun vizier op arbeidsmigranten buiten de EU. Wij pleiten vooral voor kordate maatregelen om mensen van hier te stimuleren om te werken. Daarom hebben wij vier concrete maatregelen uitgewerkt die extra mensen mobiliseren op de West-Vlaamse arbeidsmarkt.”

De vier maatregelen in kwestie zijn:

  1. Het tijdelijk fiscaal gunstig en mogelijk maken om meer overuren te presteren.
  2. Flexi-jobs in alle paritaire comités toelaten.
  3. Mensen op pensioen onbelast laten bijverdienen vanaf 65 jaar of na een carrière van 45 jaar.
  4. Een gigantische wervingscampagne gericht op niet uitkeringsgerechtigden die willen werken.
    Georganiseerd door alle West-Vlaamse steden en gemeenten.

Bal ligt nu in Brussel

De Vreese en Ronse trekken met dit plan naar Brussel en zullen op verschillende regeringsdeuren en parlementsbanken kloppen om dit te realiseren. “We blijven alvast de West-Vlaamse belangen verdedigen en blijven luisteren naar onze ondernemers", besluit het duo. "Na die 100 bedrijfsbezoeken hebben we de smaak alvast te pakken, daarom kondigen we aan om er nog eens 100 te bezoeken.”