Nieuws West-Vlaanderen West-Vlaamse topbedrijven hangen hun wagonnetje aan klimaateisen

West-Vlaamse topbedrijven hangen hun wagonnetje aan klimaateisen

West-Vlaamse topbedrijven hangen hun wagonnetje aan klimaateisen

WEVELGEM – Ruim 300 mensen uit het bedrijfsleven, middenveld organisaties, de academische wereld en de media, hebben opgeroepen tot een krachtig klimaatbeleid in België. Onder hen ook de CEO’s van West-Vlaamse bedrijven zoals Barco, Alpro, Sioen, Van Marcke en Roularta. Alpro timmert al jaren volop aan de weg.

Joke Schauvliege of geen Joke Schauvliege, voor de West-Vlaamse topbedrijven maakt het allemaal niets uit. Een handvol bedrijfsleiders onderschrijven de principes van Sign for my Future, een burgerinitiatief dat is uitgegroeid tot de breedste coalitie ooit van burgers, jongeren, bedrijven en middenveld organisaties alsook de media of de academische wereld. Alle partijen spreken zich uit voor een krachtig klimaatbeleid en vragen de politieke overheden om concrete actie te ondernemen voor een krachtig klimaatbeleid. Met een klimaatwet, een investeringsplan en een klimaatraad. “Onze toekomst en die van onze kinderen kan nog worden gered en we willen alle politici overtuigen om nu in actie te schieten door te tonen dat heel veel burgers hen hierin steunen”, aldus Sign for my Future.

Eigen DNA

Alpro is één van de in West-Vlaanderen (Wevelgem) gevestigde bedrijven die de actie ondersteunen. “De transitie naar een CO2-neutraal België zal impact hebben op de manier van ondernemen”, aldus general manager en CEO Sven Lamote. “Die inspanningen zijn nodig om te komen tot een betere wereld op vlak van gezondheid en duurzaamheid, iets waar Alpro reeds 40 jaar aan werkt en dat deel is van ons DNA.”.
Alpro heeft al jarenlang een ‘science-based’ target voor CO2-reductie. Dit betekent dat Alpro zijn uitstoot verlaagt in lijn met wat nodig is om 2°C klimaatopwarming te vermijden. Dat geldt zowel voor emissies veroorzaakt door energiegebruik in de fabrieken als voor een aantal strategische indirecte emissies zoals verpakkingen of sojateelt. Als één van de allereerste bedrijven ter wereld, past Alpro bovendien het ‘One Planet Thinking’-concept toe in zijn bedrijfsstrategie. Dit wetenschappelijke programma, ontwikkeld door de natuurbeschermingsorganisaties zoals WWF, heeft als doel om wereldwijd de milieu-impact van een organisatie en product aan de draagkracht van onze planeet te linken. Een concreet voorbeeld is watergebruik in amandelteelt. Alpro streeft ernaar om niet meer water te gebruiken dan beschikbaar is in een lokaal, gezond ecosysteem.

Plantaardige voeding als deel van de oplossing

“In het klimaatdebat gaat het vaak uitgebreid over energie en mobiliteit”, aldus nog Sven Lamote. “De rol van voeding in dit hele vraagstuk zou best meer aandacht mogen krijgen. Elke keer we kiezen wat we eten of drinken, stemmen we voor de wereld waarin we willen leven. Wat we eten heeft een aanzienlijke impact op onze CO2-voetafdruk. De huidige manier waarop de wereld eet en voedsel produceert is niet duurzaam en elke dag opnieuw kan elk van ons bewust een keuze maken over wat we eten en drinken. Maar liefst 30% van onze Europese voetafdruk wordt veroorzaakt door de productie en consumptie van voedsel. Dat kan anders.”

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.