kusttoerisme

West-Vlaanderen werkt als een toeristische magneet

BRUGGE - 2,3 miljoen Belgen en Nederlanders kwamen op vakantie in de Vlaamse regio’s in 2016, zo blijkt uit pas gepubliceerde cijfers van het studiebureau Westtoer. Het bestedingsgedrag liep op tot 390 miljoen euro. De provincie West-Vlaanderen heeft kennelijk een bijzondere aantrekkingskracht op toeristen. Ieper en het Heuvelland, Brugge en de zee werken als magneten.  

Uit een nieuw onderzoek bij vakantiegangers in 16 Vlaamse groene regio’s, blijkt dat West-Vlaanderen zich danig weet te onderscheiden. Vooral de rust, het cultuuraanbod en de gastronomie zijn de unieke troeven. Meer dan 40 procent van de vakantiegangers kiest de Westhoek of het Brugse Ommeland als topregio voor een rustgevende vakantie. In de Leiestreek komt 30 procent van de vakantiegangers om iets nieuws te ontdekken. Vlaamse en Nederlandse vakantiegangers besteden in de drie West-Vlaamse groene regio’s 65 miljoen euro.

Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer: “De groene regio’s in West-Vlaanderen onderscheiden zich met een uniek profiel. Opmerkelijk is ook het aantal vakantiegangers die binnen de drie jaar van plan zijn terug te keren naar dezelfde regio. Ook de nabijheid van Brugge en de Kust blijft een meerwaarde”.

Van de 2,3 miljoen Belgische en Nederlandse vakantiegangers in Vlaamse regio’s kiest 3% voor het Brugse Ommeland, 5% voor de Leiestreek en 10% voor de Westhoek. De belangrijkste reden om te kiezen voor een vakantie in het Brugse Ommeland zijn de mogelijkheden voor een rustige vakantie (41%). Ook de mogelijkheden om te fietsen (35%) en te wandelen (33%) spelen mee. Kenmerkend voor de regio zijn haar gastvrijheid en de mooie landschappen. 86% is uiterst tot zeer tevreden met de vakantiebestemming. 94% van de vakantiegangers in het Brugse Ommeland is van plan om de komende drie jaar terug op vakantie te komen naar deze regio. Opvallend is dat voor 11% van de vakantiegangers uitrusten en relaxen dé belangrijkste activiteiten zijn tijdens de vakantie.  Daarnaast heeft 49% van de vakantiegangers tijdens zijn verblijf een andere toeristische regio bezocht. Vooral de Kust (25%) en Brugge (20%) worden het meest bezocht.

Nieuwe ontdekkingen

De belangrijkste reden voor een vakantie in de Leiestreek is het onbekende (30%): gasten komen vooral om iets nieuws te ontdekken. In vergelijking met de andere regio’s is men meer tevreden met het aanbod aan restaurants en cafés. Ook het aanbod van bezienswaardigheden scoort goed. 76% is uiterst tot zeer tevreden met de vakantiebestemming. Van alle Vlaamse regio’s gaat de vakantieganger in de Leiestreek het meest naar cultuurhistorische bezienswaardigheden (55%). Ook shoppen (39%) is populair. 30% bezoekt tijdens zijn vakantie in de Leiestreek ook een andere toeristische regio, vooral de Westhoek (13%).

 In vergelijking met de andere regio’s is de Westhoek vooral gekend voor de rust, de gezelligheid en het aantrekkelijk cultuur-historisch karakter. De vakantieganger is uitermate tevreden over de Westhoek (96% is uiterst tot zeer tevreden). In de Westhoek gaat de vakantieganger frequenter naar cultuur-historische bezienswaardigheden (52%) en ook streekproducten (32%) en bier en wijn (23%) worden meer geproefd. 60% maakt één of meerdere wandeltochten. 37% bezoekt tijdens zijn vakantie een andere toeristische regio, vooral de Kust (26%) en (Noord)Frankrijk (16%).