E3 24

Harelbeekse wielerbedrijf E3 Saxo Classic blijft groeien mede dankzij West-Vlaamse ondernemers

HARELBEKE - Jaar na jaar blijft de E3 Saxo Classic wielerkoers groeien. Een bedrijf met visie. "Dit hebben we onder meer mee te danken aan het enthousiasme en de steun van vooraanstaande West-Vlaamse bedrijven uit de regio", zegt boegbeeld en koersorganisator Jacques Coussens die maandag ook de traditionele affiche ontvouwde op een persconferentie. Het mocht opnieuw wat ludieker en gedurfder met een paar vrouwenbenen die naar verluidt van een man zijn. Het mysterie zal worden opgehelderd de dag van de koers.   

De affiche die de komende weken op brede schaal te zien zal zijn in en rond Harelbeke, stelt de vraag: 'Wie heeft de goeie benen in Harelbeke?'. Het antwoord volgt op vrijdag 22 maart, niet vroeger.

Nu al bekend is dat E3 Saxo Classic - die de top quotering haalt vanwege de internationale Wielerunie UCI - met een budget werkt van 2 miljoen euro. Achter het event schuilt een bijzonder professionele organisatie die mee vorm werd gegeven door West-Vlaamse topondernemers die ook rond de bestuurstafel zitten. Het was twintig jaar terug de keuze van boegbeeld Jacques Coussens om te kiezen voor een omkadering die zou toelaten om te groeien.

Koers en ondernemen: één strijd

In marge van de koers wordt ook heel wat business opgediend. Boplan bijvoorbeeld komt dit jaar met alweer baanbrekende innovatie. Dit voorjaar introduceert het bedrijf van CEO Xavier Ramon de 'Race Card': een opvallende kunststof veiligheidskegel die de normen voor veiligheid en signalisatie tijdens wielerwedstrijden naar een beduidend hoger niveau tilt, maar ook meer dan dat. Ook helpen ze een steeds groter probleem (seingevers vinden) van de baan. Boplan produceert de flexibele totems nu op volle toeren in Moorsele. Het bedrijf is inmiddels binnen bij alle grote wielerkoersen.

Omdat het droom is van Jacques Coussens om naar aanleiding van de koers overal in Harelbeke vlaggen te zien hangen aan de huisgevels in de gemeente, worden liefst 4.000 vlaggen gratis bedeeld. Alweer schuilt er grote bedrijfsactiviteit achter het concept: het Oostrozebeekse familiebedrijf Waelkens is leverancier van de vlaggen. En zo gaat het maar door: Caps (G&V, het bedrijf van Xavier Dewulf) verbindt zijn naam aan een populariteitstest over wie de grote 'held' is van de koers en Agristo schenkt de dag zelf 500 gratis bakjes friet weg. E3 Saxo Classic heeft tientallen sponsors - groot en klein - die meestappen in het verhaal vanuit een commitment.

Jobbeurs op het draaiende rad

E3 Saxo Classic pakt op 21 en 22 maart ook uit met een jobbeurs, maar dan wel een bijzonder originele. HR-vertegenwoordigers van acht West-Vlaamse bedrijven zullen samen met kandidaat sollicitanten plaats nemen op het grote rad dat opgesteld zal staan aan het koersplein. Terwijl het rad rondjes draait, kunnen de beide partijen nader tot elkaar komen. "Als we die dag 30 mensen zouden kunnen vinden en aanwerven, dan zou onze missie, met dank aan de koers, bijzonder geslaagd zijn", aldus CEO Jan Desutter van het gelijknamige West-Vlaamse familiebedrijf.