Vanneste Xavier nieuwe foto met Jambon

Xavier Vanneste (brouwerij De halve Maan) tekent nieuw samenwerkingsakkoord in Japan

BRUGGE - Tien jaar al is de traditierijke (1856) Brugse brouwerij De Halve Maan actief op de Japanse markt, niet alleen met zijn bieren maar ook met een eigen 'Brugse Zot' conceptcafé. Tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel aan de gang is in Japan, nam CEO Xavier Vanneste de gelegenheid te baat om een nieuwe samenwerking aan te gaan met een Japanse partner.  

Brouwerij De Halve Maan tekende maandag in Tokyo een nieuw en exclusief importakkoord met de wel bekende Japanse importateur World Liquor Importers (WLI). Dit gebeurde in aanwezigheid van prinses Astrid en een handvol Belgische toppolitici waaronder Vlaamse minister-president Jan Jambon.

De beide bedrijven zijn lang geen onbekenden voor elkaar. Samen hebben ze eerder al de speciaalbieren Brugse Zot en Straffe Hendrik op de Japanse markt geïntroduceerd. Het nieuwe akkoord bepaalt dat de  samenwerking voor drie jaar wordt verder gezet, met de bedoeling de geciteerde Brugse bieren via gerichte branding campagnes blijvend te laten groeien in Tokyo maar ook in outletstores en drankencentrales in andere Japanse steden.

Bier als trekker

Om het tienjarig bestaan te vieren van het Brugse Zot flagship café in het bekende en populaire Nihonbashi-district van Tokyo, wordt op Sinterklaasdag ook nog een bijzonder feestje opgezet. Niet met snoep of chocolade maar met West-Vlaams bier. Belgische bieren worden blijkbaar steeds populairder in Japan. Elk jaar wordt in diverse Japanse steden ook een event georganiseerd onder de noemer Belgian Beer Weekends (BBW), waarbij ook de troeven van de Belgische gastronomie in de kijker wordt gezet.