Dibbs

Antwerpse app Dibbs verbindt tienduizenden studenten met potentiële werkgevers

Op amper twee jaar tijd is het Antwerpse Dibbs uitgegroeid tot een gemeenschap van 53.000 studenten. De app, die de kloof wil dichten tussen studenten en werkgevers, gaat binnenkort ook online in Nederland en mikt op een verdriedubbeling van het ledenaantal.

Dibbs is een ‘all-in’ studentenplatform, met een evenementenkalender, een digitaal kortingenboekje, workshops en tips over studierichtingen. Het is ook een plek waar jongeren hun weg kunnen zoeken op de arbeidsmarkt, want Dibbs bevat duizenden vacatures voor studentenjobs, starterjobs en stages.

“We willen de kloof dichten tussen werkgevers en studenten”, zegt CEO en medeoprichter Pieter Seyssens. “Bedrijven kunnen bij ons hun vacatures plaatsen, ook relevante VDAB-vacatures komen rechtstreeks bij ons terecht. Momenteel staan er ongeveer 4.000 vacatures online. Via ons platform werden al een kleine 5.000 sollicitaties geïnitieerd.”

Maar Dibbs is meer dan een gewone vacaturewebsite, zegt Seyssens. “Wij zijn een echte gemeenschap die heel dicht bij de studenten staat. We doen ons best om de stap naar een job zo laagdrempelig mogelijk te maken: zien we bijvoorbeeld een leuke vacature, dan bekijken we of we een TikTok kunnen maken voor dat bedrijf. Op basis van gegevens van de studenten kunnen we hen ook voorstellen doen. Als er iemand is die logistiek studeert en volgend jaar afstudeert, dan kunnen we die persoon de weg wijzen naar interessante vacatures in diens omgeving.”

Daarmee is Dibbs ook waardevol voor bedrijven, want het platform bevat een schat aan informatie van potentiële nieuwe werknemers. Seyssens benadrukt dat Dibbs zeer voorzichtig omspringt met privacygevoelige info. “We werken samen met Athumi, het Vlaamse Datanutsdrijf, in een pilootproject rond veilige datakluizen. Bovendien is het niet de bedoeling dat bedrijven rechtstreeks contact gaan opnemen met studenten op basis van hun profiel. We kunnen wel suggesties doen aan de studenten, maar zij moeten de eerste stap zetten.”

Pieter Seyssens, CEO van Dibbs
Pieter Seyssens, CEO van Dibbs. Foto: rr

Dibbs richt zich op een publiek vanaf 16 jaar. “Vanaf die leeftijd beginnen jongeren doorgaans na te denken over hun studiekeuze en starten ze hun eerste studentenjobs. Momenteel vormen de 16- tot 18-jarigen een groot deel van het ledenbestand. Dat komt vooral door onze populaire Facebookgroepen die op studentenjobs focussen. De Nederlandstalige groep heeft 44.000 leden.”

Al 53.000 studenten vonden de weg naar Dibbs, vooral in Vlaanderen. De groeiambities zijn groot: tegen volgende zomer wil de zeskoppige startup dat aantal verdrievoudigen. “We plannen tegen dan onze lancering in Nederland, met de hulp van twee Nederlandse investeerders”, zegt Seyssen.

Een eerdere kapitaalronde bracht 150.000 euro binnen. Nu zoekt Dibbs een bijkomende 400.000 euro voor de overstap naar Nederland. “Binnen de twee jaar willen we volledig winstgevend zijn”, zegt Seyssens.