Amazon Antwerpen Foto's: Joris Herregods.

Balans na drie maanden Amazon in Antwerpen: “Het is de hel voor handelaars”

ANTWERPEN - Drie maanden geleden opende de Amerikaanse webwinkel Amazon een sorteercentrum in Antwerpen. De balans van de wittebroodsweken is eerder gemengd. Voor de consument zijn producten op Amazon.com.be vaak goedkoper dan bij de concurrentie. Maar de vakbonden zijn wantrouwig. En veel handelaars die producten verkopen via Amazon, zeggen dat ze slecht worden behandeld.

Eind vorig jaar werd de Belgische website van Amazon gelanceerd: Amazon.com.be. De website Amazon.be was al jaren eigendom van een autoverzekeringsbedrijf, waardoor de Amerikaanse webwinkel in België dus voor een omslachtige naam moest kiezen.

In november vorig jaar werd ook het eerste sorteercentrum van Amazon in Antwerpen geopend. Pakjes worden daar aangeleverd vanuit distributiecentra in Duitsland en Frankrijk en worden zo naar de consument thuis gebracht.

LEES OOK. Distributiecentrum Amazon in Antwerpen draait op volle toeren

In het sorteercentrum van Amazon in Antwerpen werken vandaag meer dan vijftig mensen met een vast contract. Daarnaast zijn er op dit moment ook zevenentwintig seizoensarbeiders aan de slag.

Dit zijn vier vaststellingen:

Amazon is dikwijls de goedkoopste

Voor de cd Multitude van Stromae betaal je bij Amazon.com.be 9,99 euro. Bij Bol.com en Mediamarkt.be ben je meer dan het dubbele kwijt. Ook voor oortjes voor een iPod of voor een rugzak van het merk Eastpak is Amazon.com.be met voorsprong de goedkoopste.

“Dat verbaast me niet”, zegt Roel Gevaers, specialist in e-commerce en professor van de Universiteit Antwerpen. “Amazon moet nog meer bekendheid verwerven bij het grote Belgische publiek. Veel mensen denken eerst aan concurrenten Bol.com en Coolblue als ze een product online willen bestellen. Amazon moet consumenten dus overtuigen met een lagere prijs. Ik schat in dat Amazon nog minstens een jaar tot anderhalf jaar gemiddeld goedkoper zal zijn dan de rest. Als het genoeg marktaandeel in België heeft gewonnen, kan het daarna zijn prijzen eventueel verhogen.”

 

Foto: Montea

De vakbonden zijn wantrouwig 

Op 28 februari zitten de vakbonden voor het eerst fysiek samen met de directie van Amazon in Antwerpen. Joost Lestabel van de socialistische bediendebond BBTK is er niet gerust in. “Wij willen dat Amazon een hogere nacht- en weekendvergoeding geeft aan de bedienden, en dat ze zich spiegelen aan andere bedrijven in de sector”, zegt hij. “Het antwoord van Amazon is dat dit niet gaat, omdat het hier nog maar een start-up is. Die houding doet me vermoeden dat Amazon in België niet de beste werkgever zal zijn.”

Er is ook al een incident geweest tussen de vakbonden en het koerierbedrijf RBR & Cie, dat als enige de pakjes van Amazon uit Antwerpen tot bij de mensen thuis mag brengen. “De houding van die pakjesbezorger is ronduit degoutant”, zegt Carine Dierickx, secretaris van de socialistische arbeidersbond BTB. “Op ‘de dag van de koerier’ wilden we de koeriers een pakketje met snacks en een drankje schenken. Een leidinggevende schreeuwde naar de koeriers dat ze dat pakketje niét van ons mochten aannemen, en dat ze snel moesten doorrijden. Die chauffeurs scheerden als gekken van de parking. Dit is geen goede manier van werken.”

RBR is een bedrijf dat volgens zijn website 97 mensen in dienst heeft, en buiten Amazon voor nog twee andere klanten werkt. Het bedrijf wilde niet op onze vragen antwoorden. Amazon doet dat wel. “De koeriers waarmee wij samenwerken, moeten aan onze gedragscode voldoen en moeten mensen in vast dienstverband tewerkstellen”, zegt Amazon.

Die verplichting om vaste mensen tewerk te stellen, is vrij nieuw in de sector van koeriers. Vroeger waren pakjesbezorgers meestal freelancers die pakjes voor een habbekrats tot bij de klanten thuis brachten. “Dat is veranderd, vooral nadat er allerlei berichten van wantoestanden in de pers zijn verschenen”, zegt Roel Gevaers. “Dat meer pakjesbezorgers nu in vast dienstverband werken, wil niet zeggen dat ze meer geld verdienen dan vroeger. Maar ze zijn wel sociaal beter beschermd.”

Amazon Antwerpen
Foto: Joris Herregods.

Vlaamse ondernemersz zien Amazon niet graag 

“Amazon is de hel voor handelaars”, zegt Nico Volckeryck, woordvoerder van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Antwerpen. “Wij moeten voor onze producten een commissie van 15 procent afgeven aan Amazon. Dat is veel. Bovendien kiest Amazon te eenzijdig de kant van de klant. Als er bij een levering iets misloopt, krijgen wij als verkoper altijd de schuld van Amazon. Zelfs als het koerierbedrijf ons product plots kwijtgeraakt, moeten wij ervoor opdraaien en de klant volledig terugbetalen.”

LEES OOK. Dubbel zoveel Belgische handelaars op Bol.com sinds corona: “Maar Amazon zet frontaal de aanval in”

Ook ondernemersorganisatie Unizo is niet tevreden over de samenwerking met Amazon. “Vaak zeggen klanten dat een pakje zogezegd niet is aangekomen, terwijl we weten dat het wel zo is”, zegt Gerrit Budts, woordvoerder van Unizo. “Handelaars kunnen slechte commentaren op de website van Amazon trouwens ook niet verwijderen, zelfs als ze kunnen bewijzen dat de consument liegt. En als je een slechte score hebt op de website van Amazon, beland je als handelaar onderaan de zoeklijst of ben je helemaal niet meer te zien.”

Nico Volckeryck. Foto: Dirk Kerstens

Buitenlanders dicteren Belgen de wet 

Amazon dicteert dus de wet. De hoofdrolspelers op de Belgische markt van e-commerce zijn trouwens allemaal buitenlandse websites, met naast Amazon nog de Nederlandse bedrijven Bol.com en Coolblue en Duitse bedrijven zoals Zalando. “Die internationale e-commercebedrijven hebben een zodanig grote marktmacht opgebouwd, dat er sprake is van oneerlijke concurrentie”, zegt Gerrit Budts.

Maar veel handelaars hebben buitenlandse bedrijven zoals Amazon wel nodig, om hun producten online tot bij een groot publiek te krijgen. “België heeft zich te veel in slaap laten wiegen”, zegt Roel Gevaers. “Europa trouwens ook, want bedrijven als Bol.com en Zalando zijn maar lokale grote spelers. In de Verenigde Staten heb je Amazon, in Azië heb je Alibaba, in Europa heb je niets.”

De laatste tijd heeft de e-commerce sector het wel moeilijker, omdat de groei na de coronacrisis is afgezwakt. Amazon heeft bijvoorbeeld wereldwijd duizendeN ontslagen aangekondigd. Maar dat zet niet noodzakelijk een rem op de Belgische groei van de Amerikaanse winkelketen. “Uiteindelijk maakt Amazon niet de meeste winst met het verkopen van goederen, maar wel met Amazon Web Services, een onderdeel van het bedrijf dat informaticasystemen levert”, zegt Roel Gevaers.

“Het bedrijf heeft dus een grote reserve. Ik denk dus niet dat Belgische of zelfs Europese bedrijven een heel harde vuist kunnen maken tegen webgiganten zoals Amazon of Alibaba.”