Café Costume zoekt vers investeringskapitaal

café

Café Costume wil de internationale markt op en zoekt daartoe ook bijkomend kapitaal. Café Costume is een Antwerps kledingmerk dat herenpakken op maat verkoopt. Het merk heeft intussen vier winkels en heeft met Antwerpen, Kortrijk, Gent en Brussel een mooie schaalverhouding bereikt. Het bedrijf van de Van Gilsen stelt nu zo'n 20 mensen tewerk.

Een kostuum op maat is niet langer iedereen gegeven. In het verleden droegen alle gentlemen een eigen kostuum dat de kleermaker hen perfect aanpaste. Vandaag is dat enkel weggelegd voor de happy few. Tenzij je als toerist in Thailand of India van de gelegenheid gebruik maakt om je in je hotel een eigen maatpak te laten aanpassen.

Op die manier is maatwerk een aanlokkelijke nichemarkt geworden. Zeker in een modestad als Antwerpen waar tailoring à la carte weer opgang maakt. De geïnteresseerde klanten kunnen er vandaag uit een ruim aanbod aan hoogwaardige stoffen, plasvormen, knopen en voeringen een eigen pak laten maken. Café Costume heeft zich in dit opzicht uitstekend gepositioneerd aan de Emiel Banningstraat en groeit onverminderd door. De winkel in Antwerpen is overigens al té klein geworden. Er wordt daarom uitgekeken naar een nieuwe vestiging.

Angélique Van Gils is zakelijk directeur, haar neef Bruno Van Gils is creatief directeur en haar nicht Saskia Van Gils is commercieel directeur en hoofd van HR.

Café Costume kreeg op de website Ondernemen in Antwerpen een fijn portret aangemeten. De drie vennoten kregen er de kans om de strategie van het bedrijf uit te tekenen.

Angélique Van Gils: “Wie voor ons werkt, moet onze passie overbrengen, ons verhaal uitdragen. Het ambacht van kleren maken is essentieel voor ons en voor onze klanten. Het moet een ontspannen en fijne ervaring van co-creatie zijn. Anderhalf uur duurt het voor een pak op maat samengesteld is door onze verkoper en de klant.”

Bruno Van Gils: “Die ontspannen, bijna trage manier van werken, staat in schril contrast met het vernuftige maar onzichtbare IT-systeem dat erachter zit. Want zodra de bestelling geplaatst is, gaat alles razendsnel: stoffen bestellen, knippen, naaien… Zo’n 4 à 6 weken later ligt het unieke pak in de winkel.”

Het gaat erom dat Café Costume in de komende jaren sterk wil doorgroeien. De vennoten werken op expansieplannen.

Bruno Van Gils: “Ja, één boetiek is nooit onze ambitie geweest. We hebben altijd een merk met een specifieke allure op de kaart willen zetten. Wij zijn daar heel strategisch in te werk gegaan. Eerst een winkel in Antwerpen, dan een in Brussel, dan in Gent. En daarna hebben we in Kortrijk kunnen openen.”

Angélique Van Gils: “Cafe Costume heeft internationale ambities, absoluut. De komende vijf jaar ligt onze focus op export. Maar als we echt internationaal willen groeien, hebben we wel een stevige financiële partner nodig. Onze eerste groei hebben we hier volbracht, door heel hard te investeren in onze eigen tijd. Voor internationale expansie heb je meer geld nodig. Het is niet moeilijk om dat geld te vinden, maar het is een serieus engagement. Het is een huwelijk.”

Café Costume heeft in de afgelopen maaanden het investeringsfonds PMV geëngageerd.

Angélique Van Gils: “We hebben via Cultuurinvest de opening van onze derde winkel, in Gent, kunnen financieren. Maar het is meer dan een financiële investering. Wij zijn superfan, omdat ze ook echt meedenken: zakelijk én creatief.”

Bruno Van Gils: “Ze hebben ons ook in contact gebracht met andere ondernemers. Je wordt meegetroond naar events, seminaries, bijeenkomsten, die heel stimulerend en inspirerend zijn. Wij hebben aan PMV echt een creatief en rationeel klankbord gehad. Ik heb al drie andere ondernemers naar hen gestuurd.”