De Lelie moet het hebben van topkwaliteit

deleliefoto

Het is hun droom om met hun label De Lelie ooit eens de bekendheid te halen van zegmaar het Bolleke Koninck bv. Gert Mertens en Luc Bedeer maken verscheidene zuivelproducten als yoghurt en verse kaas aan. Ze halen daarbij hoog aangeschreven kwaliteitsnormen. "Ook wij onderkennen vandaag de gevolgen van de crisis. Wij willen daarom meer aan marketing gaan doen en onze producten sterker promoten bij de klant."

De Lelie is destijds in 1932 in Ekeren opgestart door grootvader Bedeer die als melkventer van deur tot deur trok. Zijn producten waren al die jaren kwalitatief heel hoog aangeschreven. De Lelie werd zoveel als een vaste waarde waarbij de klanten wisten wat ze kochten. Kleinzoon Luc Bedeer en zijn schoonbroer Gert Mertens werken ondertussen verder in diezelfde traditie van vroeger. Waarbij ook voor hen kwaliteit de opperste norm blijft. De productie werd enkele jaren geleden wel overgebracht van Ekeren naar Kalmthout.

"Onze grondstof, melk wordt nog altijd aangekocht in de onmiddellijke omgeving," zegt Luc Bedeer "Wij letten er dus op dat wij ook vandaag de absolute kwaliteitsnormen van onze grootouders respecteren. Het loopt in dit opzicht best goed. Wij leveren nu aan verscheidene distributieketens, aan groothandelaars en aan individuele winkeliers. Wij hebben onze markt ondertussen uitgebreid tot heel Vlaanderen. Maar we willen verder doorgroeien. Vooral ook naar Wallonië. Ons Vlaams label De Lelie wordt in Charleroi of in Nijvel kennelijk net zo sterk geapprecieerd als in Vlaanderen zelf."

Vanwaar die naam De Lelie? "Daar heeft ons grootmoeder nog voor gezorgd. Destijds kozen zowat alle zuivelbedrijven een bloem als logo. Onze grootouders vonden dat De Lelie perfect zou passen bij hun producten. Wij hebben dat al die tijd gerespecteerd."

Toch steekt ook Luc Bedeer niet weg dat de crisis effectief wel voelbaar is. De consumenten consuminderen. Er wordt minder gekocht. Of minder duur gekocht. "Maar ik heb het gevoel dat vooral de grote merken in dit opzicht klappen krijgen. Tot -15%, schijnt. Wij hebben verleden jaar voor het eerst in 27 jaar onze groei-objectieven van 5% niet gehaald maar in dit opzicht doen wij het wel veel beter dan de grote jongens, dus."

Zijn omzetcijfers dekt Luc Bedeer discreet toe. "Wij zijn zeker 100 keer kleiner dan de grote marktleider, Danone. " Bij De Lelie werken vandaag 18 mensen.