Dehora bekommert zich om de "mannen van de nacht"

nacht

500.000 Belgen zijn elke nacht aan het werk. 1 op de tien van de werkende bevolking. Nachtwerk  vergt een heel speciale inzet. Niet in het minst voor de mensen zelf. Maar ook voor de ondernemingen. Dehora heeft zich als expertisebureau toegespitst op de problematiek van het nachtwerk. Tijdens de nacht van 30 april/1 mei wordt de nachtwerkgever van het jaar verkozen.

Het gaat hem  niet enkel om verpleegsters of agenten. Ook chemie-arbeiders, magazijniers, piloten, bewakers, bakkers, postbedelers, drukkers enz. zijn geregeld 's nachts aan  het werk. Dat vergt van de werknemers zelf een heel speciale ingesteldheid. Ze moeten psychisch bestand zijn tegen de druk van het nachtwerk. Maar ze moeten ook hun voedingsgewoontes aanpassen, hun sociaal leven, hun slaappatronen enz. Zeker allemaal niet evident.

Maar ook voor de bedrijven stelt de inzet van nachtpersoneel specifieke problemen, stelt Ben Jansen van Dehora in Berchem. De personeelsbezetting moet aangepast worden, de uurroosters, de planning, de opleiding enz. "Het gaat hem allemaal vooral om flexibiliteit. Iedereen moet de nodige ingesteldheid hebben om zich in te passen in vooraf opgemaakte schema's."

Dehora heeft zich in pakweg 30 jaar opgewerkt tot expert in workforce planning voor nachtwerkers. Bedrijven als BASF, Bayer, Autocars De Polder, Touring, De Lijn, Suez, Siemens, Familiehulp e.a. zijn in dit opzicht klanten van Dehora.

Met de verkiezing van de nachtwerkgever van het jaar wil Dehora de aandacht vestigen op het belang van nachtwerk. Verleden jaar haalde het Universitair Verplegingscentrum Brugmann de prijs binnen. Meer informatie over de verkiezing op nachtarbeid.be